Przejdź do serwisu tematycznego

Amunicja do koreańskich F-35A Lightning II

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Republiki Korei pakietu amunicji i uzbrojenia przeznaczonego dla samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.

W piątek, 1 grudnia, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Republiki Korei pakietu amunicji i uzbrojenia przeznaczonego dla samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II o maksymalnej szacowanej wartości 271 mln USD (1,077 mld zł).

Zdjęcie: DAPA

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Seulu wnioskował o możliwość pozyskania 39 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM (i dwóch sekcji naprowadzania do nich), 88 ogonowych zestawów naprowadzania KMU-556 do konwersji bomb GBU-31 JDAM, 86 bomb ogólnego przeznaczenia Mk 84 do zestawów GBU-31 JDAM, 70 ogonowych zestawów naprowadzania KMU- 572 do kierowanych laserowo bomb GBU-54 LJDAM, 269 komputerowych zestawów naprowadzania MAU-169 do bomb kierowanych GBU-12 Paveway II, 269 zestawów adaptacyjnych MXU-650 do bomb GBU-12, 342 bomby ogólnego przeznaczenia Mk 82 do zestawów GBU-54 LJDAM i GBU-12, 12 makiet gabarytowo-masowych bomb Mk 82, 35 bomb kierowanych GBU-39 SDB-I z kontenerami transportowymi i 118 bomb kierowanych GBU-53 SDB-II (aka. GBU-53/B StormBreaker).

Pakiet zawiera również części do sekcji naprowadzania pocisków AIM-120, wskaźniki laserowe DSU-38 do kierowania bomb GBU-54 LJDAM, makiety gabarytowo-masowe bomb GBU-39 SDB-I i GBU-53 SDB-II, zapalniki FMU-139, sprzęt do testowania wbudowanego przeprogramowania amunicji (CMBRE), adaptery do komputerowych zestawów testowych ADU 891, makiety gabarytowo-masowe bomb Mk 84 i inne komponenty szkoleniowe, wsparcie techniczne dla amunicji i sprzęt pomocniczy, w tym ładunki miotające i wybuchowe; dostawa i wsparcie dotyczące oprogramowania niejawnego, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, główne modyfikacje, wsparcie eksploatacyjne, wsparcie w zakresie transportu i transportu powietrznego, publikacje jawne i niejawne oraz dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, wsparcie logistyczne kontrahentów, badania i ankiety, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne dla rządu USA i wykonawców umowy (Lockheed Martin, Raytheon i Boeing) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Analiza

Przypomnijmy, że wcześniej, bo 13 września, Departament Stanu USA  wydał zgodę na ewentualną sprzedaż partii 25 samolotów F-35A Lightning II, wraz z pakietem wyposażenia i wsparcia, za maksymalnie 5,06 mld USD (21,76 mld zł) (Korea otrzymała zgodę na zwiększenie floty F-35A o ponad połowę).

Obecnie, wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun) dysponują flotą 40 samolotów F-35A, pozyskanych w pierwszym etapie programu F-X III (w bieżącym roku zakończono dostawy wszystkich zakontraktowanych egzemplarzy). Zostały zamówione w 2014 za równowartość 6,4 mld USD, a dostawy rozpoczęto w marcu 2019 (F-35A w Korei).

W ramach drugiego etapu programu F-X III, 10 października 2019 rząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) informował o planach pozyskania kolejnych 20 egzemplarzy za około 3,3 mld USD (tyle było przewidzianych w ramach aneksu z grudnia 2017). Odrzucono wówczas możliwość dokupienia kolejnych 60 F-15SE Silent Eagle za 7,7 mld USD. Pierwotnie drugi etap miał rozpocząć się w 2021 (Seul chce więcej F-35).

W 2018 media południowokoreańskie informowały, że ówczesny rząd rozważa dostosować dwa okręty desantowe typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) i Marado (LPH-6112) o długości 199 m, szerokości 31 m i wyporności 18,8 tys. t do przenoszenia samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II, których zostałoby zamówionych 20 egzemplarzy (F-35B dla Korei?). Później rozważano budowę nowego, dużego okrętu desantowego, a następnie zamiast tego lekkiego lotniskowca CVX, które przenosiłyby te samoloty.

Według najnowszej propozycji przemysłu koreańskiego, taki okręt lotniczy mógłby zostać jednak wyposażony morski wariant rodzimego samolotu nowej generacji KAI KF-21 Boramae, czyli KF-21N. Problemem pozostaje fakt, że obecny rząd wstrzymał program finansowania prac badawczo-rozwojowych w tej sprawie i przesunął przynajmniej na 2025 rok (MADEX 2023: Nowa koncepcja lotniskowca CVX od Hyundai).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X