Przejdź do serwisu tematycznego

Chiny: Oblot pokładowego J-35

Z lotniska przyzakładowego chińskiej spółki Shenyang Aircraft Corporation oblatano prototyp pokładowego samolotu wielozadaniowego J-35.

29 października w chińskim Internecie pojawiła się fotografia z oblotu prototypu pokładowego samolotu wielozadaniowego 5. generacji J-35, opracowanego przez Shenyang Aircraft Corporation (SAC). Jest to jednocześnie trzeci prototyp wywodzący się z linii J-31/FC-31 Gyrfalcon, jednak wcześniejsze egzemplarze były dedykowane do startów z lotnisk lądowych. Co ciekawe, dwa dni wcześniej ujawniono fotografię dwumiejscowego egzemplarza, cięższego J-20, konkurencyjnej spółki Chengdu Aerospace Corporation (CAC) (Dwumiejscowy J-20 ujawniony).

Z lotniska przyzakładowego chińskiej spółki Shenyang Aircraft Corporation oblatano prototyp pokładowego samolotu wielozadaniowego J-35. Towarzyszył mu prawdopodobnie wielozadaniowy J-11 / Zdjęcia: chiński Internet

Opublikowana fotografia przedstawia samolot J-35 w charakterystycznym zielonkawym podkładzie antykorozyjnym przed malowaniem docelowym, któremu towarzyszy prawdopodobnie wielozadaniowy J-11 (w kodzie NATO Flanker-L). Nie jest znana data jego wykonania. Co ciekawe, równolegle pojawiła się też fotografia oblatanego w sierpniu ub. r. prototyp pierwszego chińskiego, pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600. Wydaje się, że prezentacja trzech samolotów (J-20B, J-35 i KJ-600) w tak krótkim czasie nie jest przypadkowa (Oblot chińskiego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600).

Pierwszy prototyp J-35, oznaczonego pierwotnie jako J-31 samolotu (o oznaczeniu własnym F-31 V1), został oblatany 31 października 2012 (napędzany rosyjskimi silnikami RD-93), natomiast drugi, nieco zmodyfikowany F-31 V2 – 23 grudnia 2015 (napędzany krajowymi WS-13E). Regularne loty testowane zapowiedziano wówczas na 2019, tak aby wstępna gotowość operacyjna (wariantu lądowego) mogła zostać ogłoszona w 2022 lub 2023. Początkowo, samolot w wersji lądowej oferowano na eksport, a pierwszym zainteresowanym miał być Pakistan (30-40 egzemplarzy), jednak w tej kwestii nie pojawiły się nowe informacje o ewentualnym zamówieniu (Chiński myśliwiec 6. generacji).

Co ciekawe, we wrześniu br. SAC ujawniła, że pracuje nad nowym pokładowym samolotem wielozadaniowym, nie ujawniając wprawdzie jego nazwy, ale grafikę z docelowym wyglądem. Nie ma wątpliwości, że jest to właśnie J-35 / Grafika: SAC

Trzeci, omawiany prototyp, otrzymał składane skrzydła, wzmocnione podwozie główne i podwójną goleń podwozia przedniego oraz zapewne hak do łapania liny hamującej. Warto przypomnieć, że 27 sierpnia chiński dziennik South China Morning Post (SCMP) informował, powołując się na anonimowe źródła w siłach zbrojnych, że Centralna Komisja Wojskowa Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wybrała samolot J-20 jako preferowanego następcę myśliwców pokładowych Shenyang J-15( kopia rosyjskich Su-33). Pod znakiem zapytania stanął wówczas dalszy rozwój J-35 (J-20 następcą J-15?).

Najnowsza fotografia z oblotu zdaje się przeczyć doniesieniom prasy, albo może oznaczać, że ostateczny wybór pomiędzy J-20 a J-35 nie został jeszcze rozstrzygnięty. zwłaszcza że pokładowy J-20 albo jeszcze nie powstał albo go nie ujawniono. Trzecim rozwiązaniem może być wybór obu platform przez marynarkę wojenną Chin z przeznaczeniem do różnych zadań.

Jest jednak jasnym, że obecnie wykorzystywane na pokładach lotniskowców CNS Liaoning (CV-16) typu 001 i Shandong (CV-17) typu 002 samoloty J-15 nie trafią na kolejne budowane jednostki: typu 003 i 004, a będzie je czekać wymiana pokoleniowa – powodem są m.in. plany zastosowania katapulty elektromagnetycznej. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców (Czwarty chiński lotniskowiec).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X