Przejdź do serwisu tematycznego

Chińscy piloci kontra sztuczna inteligencja

Zgodnie z raportem chińskich mediów, piloci wojskowi prowadzą szkolenia symulatorowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w roli przeciwnika.

14 czerwca chiński państwowy dziennik The Global Times ujawnił, że zgodnie z niedawno opublikowanym raportem PLA Daily, piloci wojsk lotniczych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW) prowadzą szkolenia symulatorowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w roli przeciwnika (Sztuczna inteligencja uczy się latać i walczyć).

Zgodnie z raportem chińskich mediów, piloci wojskowi prowadzą szkolenia symulatorowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w roli przeciwnika / Zdjęcie: chiński Internet

Dzięki temu piloci nie tylko mogą doskonalić swoje umiejętności podejmowania decyzji w powietrzu oraz prowadzenia walki przeciwko komputerom o dużych mocach obliczeniowych, ale również oprogramowanie sztucznej inteligencji będzie ucząc się kolejnych algorytmów, zdołało pokonać pilotów w symulowanych walkach już wielokrotnie.

Pierwsze szkolenia miały zostać przeprowadzone w ramach ćwiczeń Centralnego Dowództwa Teatru ChALW na początku lata. Rozmówca dziennika, Fang Guoyu, jeden z doświadczonych pilotów biorący udział w ćwiczeniu potwierdził, że został wielokrotnie pokonany przez sztuczną inteligencję. Z kolei Du Jianfeng, dowódca nieujawnionej brygady lotnictwa powiedział, że symulowany przeciwnik zaadaptował techniki pilotażu i podejmował bezbłędne decyzje taktyczne.

Początkowo, oprogramowanie nie było trudnym przeciwnikiem dla chińskich pilotów, ale z czasem zaczęło uczyć się na błędach i adaptować wyniki szkoleń pilotów, początkowo zwiększając swoje szanse w starciach, a później bijąc na głowę swoich ludzkich odpowiedników. Co istotne, uczenie maszynowe pozwala na adaptację wiedzy zdobywanej przez pilotów latami w bardzo krótkim czasie.

Używany w rzeczonej brygadzie lotnictwa, autonomiczny symulator walki powietrznej miał zostać opracowany w kooperacji z instytutami badawczymi sił zbrojnych. Dzięki znacznie większej wydajności od ludzkiego mózgu w sytuacjach skomplikowanych i stresujących, algorytmy będą wspomagać pilotów w wyborze najskuteczniejszych opcji i metod prowadzenia walki.

Co najciekawsze jednak, według rozmówców technologia ta ma być używana w ChALW od lat, co jeśli okazałoby się prawdą, oznaczałoby zdystansowanie w tej materii Stany Zjednoczone, które dopiero od zeszłego roku przeprowadziły pierwsze pojedynki pilotów ze sztuczną inteligencją w ramach programu Air Combat Evolution (ACE). Jednak przewagą USA mają być planowane do rozpoczęcia niebawem, bo latem tego roku, testy w locie sztucznej inteligencji nie w symulatorze, ale zabudowanej w prawdziwym samolocie. Postępy notuje również program Skyborg Vanguard, który ma na celu opracowanie tzw. bezzałogowego lojalnego skrzydłowego (Sztuczna inteligencja Skyborg w pierwszym locie, General Atomics Avenger ze sztuczną inteligencją, Sztuczna inteligencja pokonała pilota F-16).

Warto wspomnieć, że 27 lipca 2020 The Global Times opublikował artykuł, w którym Yang Wei, główny projektant samolotu wielozadaniowego 5. generacji J-20 powiedział, że samolot następnej generacji zostanie wyposażony w sztuczną inteligencję. Nie jest to jednak wypowiedź przełomowa, gdyż już w styczniowym wydaniu magazynu Ordnance Industry Science and Technology z 2019,  główny konstruktor 611. Instytutu Badawczo-Rozwojowego z Chengdu, Wang Haifeng mówił o rozwoju takich technologii jak rzeczona sztuczna inteligencja, ale i zdalna kontrola bezzałogowych statków powietrznych czy też dalsze obniżanie sygnatury radarowej (Chiński myśliwiec 6. generacji).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X