6 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż trzech samolotów wczesnego ostrzegania Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye do Francji. Wartość samolotów wraz z pakietem wyposażenia wyceniono na maksymalnie 2 mld USD (7,91 mld zł). Gdy umowa zostanie podpisana, Francja stanie się drugim użytkownikiem eksportowym tych samolotów, po Japonii.
W porównaniu z wersją E-2C, Advanced Hawkey otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin / Zdjęcie: US Navy

W porównaniu z wersją E-2C, Advanced Hawkey otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin / Zdjęcie: US Navy

 

Rząd w Paryżu, oprócz trzech samolotów, chce kupić także dziesięć silników turbowałowych Allison T56-A-427A, cztery pasywne systemów ostrzegania przed wiązką radarową AN/ALQ-217, trzy zestawy nawigacyjne AN/AYK-27 INCDS, pięć taktycznych systemów transmisji danych standardu Link-16 opartych o terminale MIDS LVT, dziesięć modułów INS/GPS z SAASM, cztery zestawy identyfikacji swój-obcy typów AN/APX-122(A) i AN/APX-123(A) oraz zestaw do planowania misji JMPS.

Pakiet obejmuje ponadto wsparcie ośrodków integracji systemów i testów (jednego w Melbourne na Florydzie, drugiego we Francji), wyposażenie osobiste załóg samolotów i obsługi naziemnej, sprzęt pomocniczy, części zamienne i naprawcze, publikacje i dokumentację techniczną, transport samolotów do kraju, sprzęt szkoleniowy, usługi w zakresie logistyki, inżynierii i wsparcia technicznego oraz inne powiązane elementy wsparcia programu.

Analiza
Lotnictwo (Aeronavale) marynarki wojennej Francji (Marine nationale) jest obecnie użytkownikiem trzech samolotów starszego typu, E-2C Hawkeye zgrupowanym w eskadrze Flottille 4F. Zwykle dwa z nich na stałe znajdują się na pokładzie atomowego lotniskowca FS Charles de Gaulle (R91). Eskadra została sformowana 2 lipca 2000 w bazie lotniczej Lann-Bihoue w pobliżu miejscowości Quéven, w departamencie Morbiha.

Trzeci z E-2C został zmodyfikowany w ramach programu NP2000 i otrzymał ośmiołopatowe śmigła. W kwietniu 2007 Francja otrzymała zgodę na zakup dodatkowego samolotu, ale umowa nie została dotąd zawarta. We wrześniu 2019 minister sił zbrojnych Francji Florence Parly ogłosiła plan zakupu w 2020 trzech samolotów E-2D Advanced Hawkeye, które zastąpią starsze E-2C. W styczniu 2020 Departament Obrony USA zaproponował Francji sprzedaż używanego E-2C za około 10 mln USD (39,5 mln zł).

Francja będzie drugim użytkownikiem eksportowym najnowszego wariantu rodziny morskich samolotów wczesnego ostrzegania E-2. W maju ubiegłego roku Japonia rozpoczęła odbiór czterech zamówionych w 2014 samolotów. W 2018 rząd w Tokio otrzymał zgodę na zakup kolejnych dziewięciu E-2D (Japonia odebrała E-2D, 2019-05-31).