Na zaplanowanych na 28-30 września 13. chińskich targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai koło Hongkongu zadebiutuje nowy chiński samolot walki radioelektronicznej Shenyang J-16D (Chiny: J-10C z krajowymi silnikami WS-10B debiutują).
Na zaplanowanych na 28-30 września 13. targach lotniczych Airshow China zadebiutuje nowy chiński samolot walki radioelektronicznej J-16D / Zdjęcia: Chiński Internet
J-16D jest to kolejny wariant dwumiejscowego wielozadaniowego samolotu J-16 (odpowiednik Su-30), który powstał na bazie J-11 (w kodzie NATO Flanker-L), będącego w istocie kopią rosyjskiego Su-27. Według informacji portalu branżowego Janes z 23 grudnia 2015, prototyp miał zostać oblatany 18 grudnia tegoż roku, o czym miało świadczyć nagranie wideo opublikowane 21 grudnia na jednym z chińskich portali o tematyce militarnej.
Co ciekawe, według źródeł tajwańskich, co najmniej jeden J-16D mógł brać udział w kolejnym w ostatnich miesiącach przelocie formacji samolotów chińskiego lotnictwa wojskowego (5 września br.) w pobliżu południowo-zachodniej części tajwańskiej strefy identyfikacji obrony powietrznej (Taiwan Air Defense Identification Zone, TADIZ). Samolot miał wówczas prowadzić aktywne zagłuszanie (zwłaszcza, że prezentowany egzemplarz ma oznaczenia chińskich wojsk lotniczych armii ludowo-wyzwoleńczej) (Bezprecedensowa liczba chińskich samolotów w pobliżu Tajwanu).
Rozwój J-16D może też być powiązany z programem pokładowego samolotu walki radioelektronicznej J-15D (bazowy J-15 to odpowiednik Su-33), którego pierwsze fotografie pojawiły się w mediach społecznościowych w maju 2018. Powstał on jako odpowiednik amerykańskiego samolotu walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler (odmiana specjalistyczna F/A-18F Super Hornet) (Nowy chiński samolot WRE).
Jeśli chodzi o wizualne różnice pomiędzy bazowym J-16 a prezentowanym J-16D, zauważono przeprojektowaną osłonę radaru pokładowego, co sugeruje zastosowanie stacji z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) oraz brak charakterystycznego dla samolotów wywodzących się z rodziny Su-27 czujnika bierny układu poszukiwania i śledzenia w podczerwieni (IRST) na dziobie przed kabiną czy brak pokładowego 30-mm działka Grazjew-Szipunow GSz-30-1 z zapasem 150 sztuk amunicji, co według ekspertów wynika z konieczności wygospodarowania dodatkowego miejsca na wyposażenie specjalistyczne (pokładowy system walki radioelektronicznej).
Zachowano za to instalację do pobierania paliwa w locie. Na końcówkach skrzydeł zintegrowano zasobniki, z których każdy wyposażono w cztery anteny. Ponadto, dodatkowe anteny zauważono w różnych miejscach kadłuba, co nie dziwi, z uwagi na podobne charakterystyki np. amerykańskiego EA-18G Growler. Co ciekawe, później na J-16D, który został zakryty przez wystawców, zauważono dwa podskrzydłowe zasobniki walki radioelektronicznej (Pierwszy lot Growlera z NGJ-MB).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.