29 sierpnia z lotniska przyzakładowego chińskiej państwowej spółki Xi’an Aircraft Industrial Corporation, należącej do AVIC (Aviation Industry Corporation of China), oblatano prototyp pierwszego pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600. Według znanych planów, pierwszy seryjny samolot ma zostać dostarczony Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN) w 2022 (Chiny: Trzeci śmigłowcowiec typu 075, 2020-08-11).

Według dostępnych informacji załoga KJ-600 ma liczyć 5-6 osób. Samolot ma 18,14 m długości, 25 m rozpiętości skrzydeł, 5,72 m wysokości, 25,4 t masy własnej i 30,5 t maksymalnej masy startowej. Samolot ma latać z prędkością prawie 700 km/h na pułapie do 15 tys. m. Zasięg operacyjny ma wynosić 1250 km, a zasięg do przebazowania 2800 km / Zdjęcie: chiński Internet

Według dostępnych informacji załoga KJ-600 ma liczyć 5-6 osób. Samolot ma 18,14 m długości, 25 m rozpiętości skrzydeł, 5,72 m wysokości, 25,4 t masy własnej i 30,5 t maksymalnej masy startowej. Samolot ma latać z prędkością prawie 700 km/h na pułapie do 15 tys. m. Zasięg operacyjny ma wynosić 1250 km, a zasięg do przebazowania 2800 km / Zdjęcie: chiński Internet

O oblocie wiadomo dzięki upublicznionej fotografii w chińskim Internecie przedstawiającej samolot o profilu identycznym jak wcześniej prezentowane wizualizacje i makiety KJ-600, wraz z towarzyszącym mu wielozadaniowym Shenyang J-11. Kilka dni wcześniej, spółka Planet Labs Inc. opublikowała komercyjne zdjęcie satelitarne lotniska przyzakładowego w Xi’an, na którym widać przygotowania do dziewiczego lotu (Chiny: Morski wariant CH-5 oblatany, 2020-07-20).

Pierwsze informacje o chińskim odpowiedniku amerykańskiego samolotu Grumman E-2 Hawkeye pojawiły się w lipcu 2017. Miał zostać oparty na płatowcu eksperymentalnego samolotu JZY-01, który opracowano z kolei o doświadczenia z transportowo-pasażerskim Y-7, powstałego na bazie rosyjskich An-24 i An-26. Miał powstać we współpracy zespołów badawczych ECCC 14, ECCC 38 i AVIC 607 z 701. instytutem badawczym spółki stoczniowej CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation), odpowiedzialnej za budowę chińskich lotniskowców (E-2D Advanced Hawkeye dla Francji, 2020-07-07).

Na kilka przed oblotem opublikowano komercyjne zdjęcie satelitarne lotniska przyzakładowego w Xi’an, na którym widać przygotowania do dziewiczego lotu prototypu KJ-600 / Zdjęcie: Planet Labs Inc.

Na kilka przed oblotem opublikowano komercyjne zdjęcie satelitarne lotniska przyzakładowego w Xi’an, na którym widać przygotowania do dziewiczego lotu prototypu KJ-600 / Zdjęcie: Planet Labs Inc.

Jego podstawowym wyposażeniem jest stacja radiolokacyjna KLC-7 z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), zabudowaną przez spółkę CETC (China Electronics Technology Group Corporation). Z kolei zakłady nr 158 Jonhon opracowały układy chłodzenia radaru. Co ciekawe, w przeciwieństwie do samolotów rodziny E-2 Hawkeye, gdzie radary AN/APS-125 i AN/APS-145 są obrotowe, KLC-7 ma być stały, a pełne pokrycie radiolokacyjne mają zapewniać trzy moduły antenowe.

Samolot jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi FWJ-6C o mocy 5103 KM każdy (3805 kW), produkowanymi przez Zhuzhou WoJiang na licencji rosyjskiego Iwczenko AI-20. Jednak ze względu na stosunkowo dużą masę startową, około 30,5 t, samoloty będą eksploatowane tylko z pokładów przyszłych lotniskowców, wyposażony w katapulty elektromagnetyczne, czyli na budowanym okręcie typu 003 i kolejnym typu 004, pod którego stępka zostanie wkrótce położona (Czwarty chiński lotniskowiec, 2020-07-23).

Co ciekawe, wraz z pojawieniem się pierwszych informacji o KJ-600, wzmiankowano, że inżynierowie Xi’an Aircraft Industrial Corporation mieli uzyskać dostęp do pełnej dokumentacji technicznej nigdy nie zbudowanego radzieckiego samolotu wczesnego ostrzegania Jak-44, który miał powstać na potrzeby lotniskowców o napędzie jądrowym typu Uljanowsk. Projekt prowadzono od 1979, ale anulowano go w 1993, po zbudowaniu dwa lata wcześniej pełnowymiarowej makiety.