Zgodnie z upublicznionymi 7 sierpnia br. zdjęciami satelitarnymi, w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua państwowego koncernu CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju, rozpoczęto budowę trzeciego uniwersalnego śmigłowcowca desantowego typu 075 (w kodzie NATO Yushen). Fotografie, datowane na 25 lipca, wykonały satelity Airbus Pléiades dla francuskiego Państwowego Ośrodka Badań Kosmicznych (CNES, Centre National d’Études Spatiales).
Prace nad projektem uniwersalnych śmigłowcowców desantowych typu 075 rozpoczęto w 2011. Cięcie blach pod pierwszy z nich nastąpiło na początku 2017
Połączone sekcje kadłuba, wygląda na to, że jeszcze bez pokładu lotniczego, zostały sfotografowane w tym samym suchym doku, w którym zbudowano dwie pierwsze, jeszcze nienazwane jednostki typu 075: zwodowane, odpowiednio, 22 września 2019 i 22 kwietnia 2020. Warto zauważyć, że łącznie sekcji kadłubów poprzednich dwóch okrętów trwało po około pół roku (według analityków, przy obecnym zaawansowaniu prac, wodowanie kadłuba trzeciego nastąpi być może już w październiku br.).
Pomimo braku zgodności, przynajmniej na pierwszy rzut oka, kształtu budowanego kadłuba z zacumowanymi niedaleko dwoma śmigłowcowcami typu 075, po bliższej analizie zgadza się jego długość całkowita. Przykładowo, dla porównania duży, wielozadaniowy okręt desantowy typu 071E, zamówiony przez Tajlandię 9 września 2019, który również powstanie w stoczni Hudong-Zhonghua, będzie mniejszy od typu 075 o ok. 1/10. Nie zgadza się także szerokość kadłuba – typ 071 jest mniejszy i ma 28 m oraz kształt dziobu, który jest bardziej zaokrąglony (Chiński okręt desantowy dla Tajlandii, 2019-09-14).
Okręty mają być zdolne do przenoszenia maksymalnie 30 śmigłowców transportowych, wielozadaniowych i uderzeniowych (Z-8, Z-9, Z-18, Ka-28, Ka-31), w tym 6 jednocześnie na pokładzie. Do samoobrony będą służyć dwa 30-mm zestawy obrony bezpośredniej H/PJ-11 (typ 1130 – wariant 11-lufowy) i dwie wyrzutnie systemu HHQ-10 pocisków przeciwlotniczych TY-90 / Zdjęcia: Chiński Internet
Pierwszy z okrętów typu 075, na którym 11 kwietnia wybuchł pożar, został naprawiony i 5 sierpnia rozpoczął pierwsze próby morskie, podczas których przetestowano zespół napędowy i systemy łączności. Przygotowania do nich rozpoczęto 27 lipca (Pożar chińskiego śmigłowcowca desantowego, 2020-04-11).
Nie wiadomo z kolei, kiedy rozpoczną się próby z udziałem skrzydła lotniczego. Zgodnie z fotografiami z chińskiego Internetu z początku lipca br., na pokładzie zauważono jedynie makiety śmigłowców: Z-8J Super Frelon, który będzie przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i działań poszukiwawczo-ratownicznych (SAR) oraz nieznanego typu bezzałogowca pionowego startu i lądowania, prawdopodobnie rozpoznawczego. Warto w tym miejscu dodać, że w czerwcu 2011 na pokładzie jednej z fregat typu 054A testowano bezzałogowy śmigłowiec Camcopter S-100, których zakupiono łącznie ok. 18 egzemplarzy. Jednak zważywszy na znane rozmiary Z-8J, makieta bezzałogowca na nowym śmigłowcowcu wydaje się dużo większa od austriackiego bsl.
Nie jest jasne również, ile okrętów typu 075 ostało zamówionych dla Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), z powodu polityki informacyjnej Pekinu. Zwłaszcza, że w ostatnim czasie budowa dużych jednostek nawodnych postępuje szybko. Przykładowo, już wkrótce zostanie położona stępka pod lotniskowiec typu 004, który będzie czwartą jednostką tej klasy w PLAN. Powstanie w stoczni Jiangnan, również znajdującą się w Szanghaju (Czwarty chiński lotniskowiec, 2020-07-23).
W maju i lipcu br. pojawiły się kolejno informacje, że 708. Instytut Badawczy koncernu CSSC pracuje nad specyfikacją dla nowego typu okrętów lotniczych, oznaczonych jako typ 076. Miałyby otrzymać zintegrowany napęd elektryczny (IEPS, Integrated Electrical Propulsion System) złożony z turbiny gazową o mocy 21 MW i silników wysokoprężnych o mocy 6 MW, który pozwoliłby na zapewnienie odpowiedniej mocy wyjściowej dla katapulty elektromagnetycznej klasy EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Ta z kolei miałaby służyć do użytkowania np. bojowych bezzałogowców, takich jak rozwijany od ponad dekady Hongdu GJ-11 (zbudowano 4 prototypy), co sugerują plany zastosowania także windy o nośności 30 t. Oprócz tego, tak jak typ 075, byłby wyposażony w załogowe śmigłowce. Nowsze jednostki miałyby być jednak większe od nich. Według dostępnych informacji, typ 075 ma wypierać maksymalnie 36 000-40 000 t przy długości całkowitej 237 m, szerokości 43 m i zanurzeniu 8,5 m.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.