Przejdź do serwisu tematycznego

Katapulta elektromagnetyczna na przyszły francuski lotniskowiec

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Francji katapulty elektromagnetycznej GA-EMS EMALS na potrzeby przyszłego lotniskowca o napędzie jądrowym kr. PA NG.

21 grudnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Francji katapulty elektromagnetycznej GA-EMS EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) na potrzeby przyszłego lotniskowca o napędzie jądrowym o kryptonimie PA NG (Porte-avions de nouvelle génération).

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Francji katapulty elektromagnetycznej GA-EMS EMALS na potrzeby przyszłego lotniskowca o napędzie jądrowym kr. PA NG / Grafika: ministerstwo sił zbrojnych Francji

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Paryżu wnioskował o możliwość zakupu jednego zestawu złożonego z dwóch katapult elektromagnetycznej EMALS, zaawansowanego systemu hamowania AAG (Advanced Arresting Gear) oraz trzech liniowych silników indukcyjnych.

Dodatkowo wnioskowano także o wyposażenie i części do testów naziemnych, usługi integracji z okrętem, wsparcie testów i certyfikacji, części okrętowe, specyficzny sprzęt pomocniczy, wyposażenie w konfiguracji amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), czyli Government Furnished Equipment (GFE), system wielofunkcyjnego szkolenia, szkolenie operatorów i techników, elektroniczne pomoce techniczne, rysunki techniczne i dokumentacja techniczna, pomoc techniczna, inżynieryjne usługi techniczne dla wykonawcy umowy (General Atomics-Electromagnetic Systems Group). inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacowany całkowity koszt to maksymalnie 1,321 mld USD (5,42 mld zł).

Przypomnijmy, że w maju 2020 minister sił zbrojnych Francji Florence Parly zapowiedziała, że lotniskowiec nowej generacji PA NG powstanie w stoczni Saint-Nazaire at Chantiers de l’Atlantique, a program oficjalnie rozpoczęto 8 grudnia tego samego roku. Prace konstrukcyjne mają rozpocząć się około 2025 roku, a wejście do służby ma nastąpić w 2038. Wówczas zostanie wycofany ze służby obecny lotniskowiec FS Charles de Gaulle (R-91). Nie jest jasne, czy nadal udziałem w inicjatywie PA NG są zainteresowane Niemcy (Niemcy proponują euro-lotniskowiec?).

Francuski okręt ma mieć około 300 m długości, 40 m szerokości (na linii wody) i 75 000 t wyporności. Napęd mają stanowić dwa reaktory wodne ciśnieniowe K22 o mocy 220 MW każdy (ekwiwalent 300 000 KM), co zapewni prędkość 27 w. Załogę ma stanowić ok. 2000 oficerów i marynarzy oraz personel lotniczy. Skrzydło lotnicze mają stanowić samoloty Rafale M (w wersji F4), samolot bojowy nowej generacji FCAS (Future Combat Air System), samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli E-2D Advanced Hawkeye, morskie śmigłowce wielozadaniowe NH90 Caiman oraz bezzałogowe statki latające (E-2D Advanced Hawkeye dla Francji, EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF).

Francja stanie się pierwszym użytkownikiem eksportowym systemu startu i lądowania EMALS/AAG, po amerykańskiej US Navy, która wdraża go na swoich lotniskowcach o napędzie jądrowych typu Gerald R. Ford. 24 października 2017 ówczesna administracja Donalda Trumpa zapowiadała zaoferowanie tego systemu Indiom na potrzeby doposażenia przyszłego lotniskowca INS Vishal w ramach programu IAC-II (Indigenous Aircraft Carrier-II) (Pierwszy lotniskowiec zbudowany w Indiach wyszedł w morze).

Katapulta elektromagnetyczna EMALS ma długość 91 m i pozwala na rozpędzenie samolotu o maksymalnej masie startowej do 45 t do prędkości 240 km/h. Została opracowana w 2009, a rok później rozpoczęto pierwsze testy naziemne. Do 2014 przeprowadzono 450 startów i lądowań różnych typów samolotów będących na wyposażeniu US Navy, a 15 maja 2015 zrealizowano pierwszy start z pokładu przyszłego lotniskowca Gerald R. Ford (CVN-78) w porcie, a w lipcu 2017 na pełnym morzu. Do kwietnia 2021 z pokładu Forda zrealizowano 8000 startów i lądowań z udziałem 351 pilotów (Pierwszy test wstrząsowy lotniskowca Ford).

Nad analogicznymi systemu startu i lądowania pracują również Chiny i Rosja. W przypadku pierwszego państwa, katapulty elektromagnetyczne, zgodnie z dostępnymi informacjami, mają zostać zintegrowane z lotniskowcami typu 003 (w budowie; wodowanie w 2021 lub 2022) i 004 (wkrótce ma nastąpić położenie stępki) (Chiny: Oblot pokładowego J-35, Czwarty chiński lotniskowiec).

Mniej klarowna sytuacja dotyczy Rosji, która na razie ma jedynie ambitne plany morskie. 4 lipca 2018 dyrektor generalny Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej OSK, Aleksiej Rachmanow, zapowiedział w wywiadzie dla agencji prasowej TASS, że prace nad katapultą elektromagnetyczną trwają. Jednak problemem wydaje się być sam program budowy nowego lotniskowca w miejsce problematycznego RFS Admirał Kuzniecow, który przechodzi remont i naprawy po wypadkach z października 2018 i grudnia 2019. Nie wiadomo bowiem kiedy taki okręt dla marynarki wojennej Rosji powstanie, choć propozycje ze strony rodzimego przemysłu pojawiły się: Waran i Projekt 11430E Łamantin od Newskiego Biura Projektowo-Konstrukcyjnego czy wcześniejszy Projekt 23000E Sztorm od Państwowego Centrum Badawcze Kryłowa (Koncepcja lotnictwa pokładowego 5. generacji wg RSK MiG).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X