Przejdź do serwisu tematycznego

Suchoj pracuje nad lekkim myśliwcem

Źródła w rosyjskim kompleksie obronno-przemysłowym informują, że Kompania Suchoj rozpoczęła wstępne prace nad lekkim, jednosilnikowym samolotem wielozadaniowym nowej generacji.

26 maja rosyjska agencja prasowa TASS, powołując się na anonimowe źródła w rosyjskim kompleksie obronno-przemysłowym, poinformowała, że Kompania Suchoj rozpoczęła wstępne prace nad lekkim, jednosilnikowym samolotem wielozadaniowym nowej generacji.

Jak dotąd w rosyjskim Internecie pojawiła się fotografia badanego przez RSK MiG modelu lekkiego samolotu bojowego, znanego pod kryptonimem LMFS / Zdjęcie: Internet

Jak podaje źródło, Kompania Suchoj pracuje nad jednosilnikowym, lekkim samolotem taktycznym z maksymalną masą startową do 18 ton. Prędkość maksymalna samolotu przekroczy Ma 2. Będzie charakteryzował się supermanewrowością, ulepszonymi charakterystykami startu i lądowania (krótkiego startu i lądowania? – przyp. red.), co zapewni wektorowany ciąg silnika. Stosunek ciągu do masy samolotu wyniesie więcej niż 1:1.

Wcześniej, w grudniu 2020 generalny Rostiechu (w skład którego wchodzi Kompania Suchoj w ramach Zjednoczonej Korporacji Lotniczej, OAK), Siergiej Czemiezow powiedział, że Suchoj pracuje nad koncepcją zaawansowanego, jednosilnikowego, lekkiego i średniego samolotu bojowego – załogowego i bezzałogowego:

Trwają prace nad stworzeniem systemu lotnictwa bojowego przyszłości w klasach lekkich i średnich. Zgodnie z projektem może to być platforma uniwersalna w wersji załogowej i bezzałogowej. Spółka pracuje nad koncepcją i wymaganiami operacyjnymi takiej platformy. Jak dotąd robimy to z własnej inicjatywy, bez środków z budżetu [federalnego] – powiedział wówczas Czemiezow.

Warto dodać, że podobne prace ma realizować Korporacja Lotnicza (RSK) MiG, o czym informowała 16 kwietnia 2020 agencja prasowa RIA Novosti. Jest to w rzeczywistości kontynuacja prac koncepcyjnych w ramach programu pod kryptonimem LMFS (Liogkij Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Samoliot, czyli Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy), jednak prace miały nabrać tempa począwszy od końcówki 2019. Analiza ma zostać zrealizowana w latach 2020-2025, a jej koszt oszacowano na 4 mln RUB (225 tys. zł). Pierwsze informacje o programie pojawiły się już w 2012 (RSK MiG pracuje nad lekkim myśliwcem).

RSK MiG ma badać koncepcję samolotu o maksymalnej masie startowej 25 t, a więc cięższego niż propozycja Suchoja. Miałby być napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi, pochodzącymi z badanej konstrukcji WK-10M (pochodna RD-33MK Morska Osa) o ciągu 10 t. Nie można wykluczyć, że koncepcje Kompanii Suchoj i RSK MiG będą rywalizować ze sobą o przyznanie finansowania ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej, ale też mogą zostać połączone, co byłoby bardziej efektywne pod kątem ekonomicznym, gdyż obie spółki weszły w ubiegłym roku w skład wydziału lotnictwa wojskowego OAK (Połączenie RSK MiG i Suchoja).

Według ekspertów, lekki samolot bojowy byłby uzupełnieniem cięższych Su-57 (w kodzie NATO Felon), podobnie jak w przeszłości w lotnictwie sowieckim samoloty MiG-29 uzupełniły Su-27. W rosyjskich Siłach Powietrzno-Kosmicznych (WKS) mógłby potencjalnie zastąpić wspomniane MiG-29 różnych wersji (w 2021 znajdowało się ich na uzbrojeniu 255 – według danych z corocznego raportu World Air Forces) czy samoloty szturmowe Su-25 (193 egzemplarze) (Testy makiety broni hipersonicznej na Su-57, Rosja odebrała MiG-35).

Co ciekawe, informacja o przyspieszeniu de facto prac nad lekkim samolotem bojowym w Rosji pojawiła się w cztery miesiące po rozpoczęciu prac rozwojowych nad samolotem przechwytującym nowej generacji, oznaczonym jako MiG-41 w ramach programu PAK DP (Perspiektiwnyj Awiacionnyj Kompleks Dalnego Pierechwata), który będzie zastępował ciężki samoloty przechwytujące MiG-31, modernizowane do standardów BM i BSM (Ruszają prace nad MiG-41).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X