21 lipca podniesiono banderę na fregacie projektu 22350: Admirał Fłota Kasatonow.  Uroczystość odbyła się na Newie w Sankt Petersburgu, gdzie fregata przybyła w związku z jutrzejszym świętem rosyjskiej MW.  Rozkazem dowódcy MW Rosji – admirała Nikołaja Jewmienowa, fregata została przyjęta do składu rosyjskiej Floty Północnej (Podniesienie flagi na Raptorach, 2020-07-21).  
 Admirał Fłota Kasatonow to druga fregata projektu 22350. Podobnie jak prototypowy Admirał Gorszkow, weszła w skład Floty Północnej / Zdjęcie: Mil.Press, Никита Григорьев (https://flotprom.ru/2020/СевернаяВерфь9/)

Admirał Fłota Kasatonow to druga fregata projektu 22350. Podobnie jak prototypowy Admirał Gorszkow, weszła w skład Floty Północnej / Zdjęcie: Mil.Press, Никита Григорьев (https://flotprom.ru/2020/СевернаяВерфь9/)

Admirał Fłota Kasatonow zbudowany został w ramach kontraktu z 25 marca 2010 r., który opiewał na budowę trzech seryjnych jednostek projektu 22350. Co interesujące, stępkę położono jeszcze do zawarcia umowy – 26 listopada 2009 r. Z hali stoczniowej okręt został wyprowadzony 30 października 2014 r., a wodowanie za pomocą doku pływającego nastąpiło 12 grudnia 2014 r. Na pierwsze próby w morzu Kasatonow wyszedł 21 grudnia 2018 r., zaś 6 czerwca 2020 r. zakończyły się próby państwowe.

To druga jednostka projektu 22350, która weszła do służby. Prototypowy Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Gorszkowbanderę podniósł blisko 2 lata temu – 28 lipca 2018 r. Dalsze dwie fregaty tego typu znajdujące się aktualnie w budowie: Admirał Gołowko oraz Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Isakow planuje się ukończyć odpowiednio do końca 2022 i końca 2023 r.

Rozpoczęto również budowę kolejnej, nieco zmodyfikowanej, czwórki okrętów. Rok temu – 23 kwietnia 2019 r. położono stępki pod fregaty Admirał Amielko oraz Admirał Cziczagow, które planowo mają być gotowe w latach 2025-26. Wczoraj odbyła się analogiczna uroczystość dla kolejnej pary, która otrzymała nazwy: Admirał Jumaszew i Admirał Spiridonow. Te z kolei powinny trafić do rosyjskiej MW do końca 2027 i 2028 roku.

Projekt okrętów powstał w Siewiernym PKB, a budowa odbywa się w petersburskiej stoczni Siewiernaja Wierf’. Rozwinięciem fregat 23350 mają być okręty projektu 22350M, różniące się m.in. dwukrotnie większą liczbą przenoszonych rakiet klasy woda-woda i woda-ziemia (wzrost z 24 w drugiej serii fregat 23350 do 48 sztuk). Zakładano budowę 12 takich okrętów, jednak po zakończeniu w grudniu 2019 r. opracowywania projektu wstępnego przez Siewiernoje PKB, nie zapadły decyzje o kontynuowaniu prac. Dalszy los tych okrętów jest na razie nieznany, choć nie należy się raczej spodziewać całkowitej rezygnacji z tych jednostek.

Najnowsza fregata przy 5400 t wyporności pełnej ma długość 135 m, szerokość 16 m oraz zanurzenie ok. 4,5 m. Jej napęd składa się z dwóch zespołów napędowych M55R, z których każdy składa się z marszowego silnika wysokoprężnego 10D49 o mocy 5200 KM oraz turbiny gazowej mocy szczytowej M90FR o mocy 27 500 KM. Zapewniają one jednostce prędkość maksymalną ok. 29 węzłów.

Zasadnicze uzbrojenie okrętu stanowi uniwersalny system pionowego startu 3S14 z 24-komorową wyrzutnią (3 moduły po 8 komór), z której można wystrzeliwać pociski 3M55 Oniks, a także 3M14/3M54 oraz rakietotorpedy 91R systemu Kalibr. Uzbrojenie przeciwlotnicze składa się z systemu Riedut z 32-komorową wyrzutnią mieszczącą 32 pociski rodziny 9M96 lub 128 pocisków 9M100 oraz dwóch modułów artyleryjsko-rakietowych 3R89 Pałasz. Do obrony przed zagrożeniem podwodnym (okrętami podwodnymi, ale również torpedami) służy system Pakiet-NK z torpedami kal. 324 mm. Zasadnicze uzbrojenie artyleryjskie okrętu składa się z pojedynczej armaty kal. 130 mm A-192M Armat (Rosja: wstrzymana budowa dużych okrętów, 2020-04-23).