29 maja rosyjski dziennik Izwiestija, powołując się na swoje źródła poinformował, że ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej zakończyło negocjacje ze Zjednoczoną Korporacją Lotniczą (OAK) na temat zakupu co najmniej 76 zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-34M/NWO (w kodzie NATO Fullback), opracowanych w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Sycz. Kontrakt o nieujawnionej jeszcze wartości ma zostać podpisany w najbliższym czasie ( Su-34 przenikają obronę przeciwlotniczą, 2019-02-13).

Pierwsze dwa seryjne samoloty Su-34 rosyjski resort obrony otrzymał  18 grudnia 2006. 10 listopada 2098 zamówiono kolejne 32 seryjne bombowce, 1 marca 2012 a następne 92 samoloty. Dostawy nadal trwają. Docelowo ma być w linii około 200 egzemplarzy / Zdjęcie: Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

Pierwsze dwa seryjne samoloty Su-34 rosyjski resort obrony otrzymał 18 grudnia 2006. 10 listopada 2098 zamówiono kolejne 32 seryjne bombowce, 1 marca 2012 a następne 92 samoloty. Dostawy nadal trwają. Docelowo ma być w linii około 200 egzemplarzy / Zdjęcie: Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

Przyszła umowa przewiduje dostawy 8-14 samolotów rocznie z terminem realizacji od 2022 do 2027, zgodnie z obecnym finansowaniem Państwowego Programu Zbrojeniowego (2018-2027). Zostaną zbudowane w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku. Mimo, że formalnie umowa nie została jeszcze zawarta, to podwykonawcy nowosybirskich zakładów rozpoczęli dostawy komponentów, niezbędnych do montażu końcowego płatowców, tak aby produkcja mogła rozpocząć się już w drugiej połowie bieżącego roku (Koniec produkcji Su-27, 2019-03-06).

Pierwsze informacje o pracach nad zmodernizowanymi, wyspecjalizowanymi wariantami bombowców Su-34 pojawiły się na początku listopada 2018. Magazyn Aviation Week & Space Technology poinformował wówczas o wersjach do walki radioelektronicznej (WRE), a także do zwiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR). Modernizacja obejmie instalację nowej awioniki, integrację precyzyjnego uzbrojenia nowego typu i zestawu kilku wyspecjalizowanych zasobników (Su-34 do roli WRE i ISR, 2018-11-08).

Opis
Samoloty Su-34M/NWOzostaną wyposażone w system rozpoznania radioelektronicznego (ELINT) typu BKR-3 (Bazowyj Kompleks Razwiedki-3). Podsystem będzie składać się z pasywnej stacji zwiadu, nadzoru i rozpoznania typu M400A, opracowany przez instytut naukowo-badawczy NII Kulon. Będzie on przenoszony w uniwersalnych zasobnikach serii UKR, przeznaczonych zarówno do zadań WRE, jak i ISR. Seria obejmuje trzy podstawowe modele: UKR-RL (wariant radiolokacyjny), UKR-RT (wariant radiotechniczny lub ISR) i UKR-OE (wariant optoelektroniczny).

UKR-RL przenosi radar obserwacji bocznej 4. generacji typu M402 Pika-M o zasięgu 300 km i zdolności rozdzielczej 1-1,5 m. Z kolei UKR-RT zawiera system rozpoznania radioelektronicznego M410, opracowany przez moskiewski instytut naukowo-badawczy TsNIIRTI. Ostatni z zasobników, UKR-OE, przenosi kamerę TV typu Antrakt i skaner w podczerwieni M433 Raduga-WM. Każdy z zasobników zawiera także magazyn danych i szerokopasmowe łącze do ich transmisji w czasie rzeczywistym do stacji naziemnej.

Su-34 Su-34M/NWO zostaną zintegrowane ze zmodernizowanymi zasobnikami zakłóceń elektronicznych Chibiny-10 (L175W) i nowym, podkadłubowym zasobnikiem walki radioelektronicznej. System L175W oferuje możliwość prowadzenia zakłóceń w pasmach C, X i Ku i dodatkowo może być rozszerzony o trzy dodatkowe zasobniki: L-175WU-1, L-175WU-2 (oba pracują jako nadajniki) i L175WSz-1 (zakłócanie w pasmach C i L). Ten ostatni został zaprojektowany do przeciwdziałania samolotom wczesnego ostrzegania i kontroli oraz radarom naziemnych systemów obrony powietrznej. Samoloty mają również otrzymać podsystem celowniczy K-102M, oparty o mikroprocesor Elbrus, podsystem radarowy Sz141M i inne zmodernizowane komponenty.