20 kwietnia w wywiadzie dla rosyjskiej agencji prasowej TASS, konstruktor generalny Grupy Kronsztadt Nikołaj Dołżenkow poinformował o przekazaniu ministerstwu obrony Federacji Rosyjskiej pierwszego zestawu (kompleksu) rozpoznawczo-bojowych bezzałogowych statków latających (bsl) typu Orion klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). W jego skład wchodzą trzy samoloty i naziemna stacja kontroli (Rosja zamawia bsl Forpost-R, 2020-02-27).

Bojowo-rozpoznawczy Orion ma 16,2 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową około 1000 kg, co czyni go największym bezzałogowcem wprowadzonym do służby w rosyjskich siłach zbrojnych

Bojowo-rozpoznawczy Orion ma 16,2 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową około 1000 kg, co czyni go największym bezzałogowcem wprowadzonym do służby w rosyjskich siłach zbrojnych

Dołżenkow poinformował, że przedstawiciele zamawiającego podpisali protokół zdawczo-odbiorczy. Dodał, że pod kątem technicznym wszystko zostało wykonane, samoloty zostały oblatane, kompletacja zestawu zweryfikowana i rozpoczęto uzgadnianie szczegółów rozliczenia finansowego. 1 listopada 2019 pojawiła się informacja, że prototyp został przetestowany bez uzbrojenia w Syrii przez rosyjski kontyngent wojskowy w ramach prób odbiorczych. Teraz wraz z przekazaniem kompleksu rozpoczęła się służba bojowo-doświadczalna w Siłach Powietrzno-Kosmicznych (WKS), ale już teraz wojsko przekazało producentowi nowe wymagania uzyskane podczas prób, pod które Grupa wprowadzi niezbędne zmiany w najbliższym czasie.

Jeszcze podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019 informowano, że przekazanie doświadczalnego kompleksu Orion nastąpi do końca roku. Teraz nie poinformowano co było przyczyną opóźnienia, ale warto zauważyć, że 16 listopada 2019 jeden z prototypowych bezzałogowców (nr boczny 05) rozbił się w miejscowości Listwianka w obwodzie riazańskim. Samolot spadł w pobliżu zabudowań mieszkalnych.

Bsk jest napędzany silnikiem tłokowym Rotax 914, który zapewnia mu prędkość do 200 km/h na pułapie do 7500 m i długotrwałość lotu do 24 godzin. Wyposażono go w głowicę optoelektroniczną / Zdjęcia: Grupa Kronsztadt

Bsk jest napędzany silnikiem tłokowym Rotax 914, który zapewnia mu prędkość do 200 km/h na pułapie do 7500 m i długotrwałość lotu do 24 godzin. Wyposażono go w głowicę optoelektroniczną / Zdjęcia: Grupa Kronsztadt

Ponadto, w czasie MAKS-2019 poinformowano o pracach nad udoskonalonym bbsl Orion-2 (nazwa zakładowa Sirius), którego zdolny do lotu prototyp zostanie zbudowany w ciągu co najmniej 4 lat. Wariant ten będzie służył do obserwacji dużych obszarów w pasmach optycznym, podczerwonym i radarowym. Bsl powstaje z inicjatywy Grupy, ale ta liczy na zainteresowanie ze strony Ministerstw Rozwoju Gospodarczego oraz Sytuacji Nadzwyczajnych. Opracowano także wariant eksportowy, oznaczony Orion-E.

Z kolei podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2018 zaprezentowano moduł sterowania wraz z makietą pocisku rakietowego o masie 50 kg na belce uzbrojenia, które trafią na wyposażenie systemu Orion.

Orion (izdielije 90)  ma maksymalną masę startową około 1 t, rozpiętość skrzydeł 16,2 m, a ładowność wynosi 200 kg (bomby lub pociski rakietowe na czterech węzłach podskrzydłowych). Statek może wykonywać loty na pułapie 7500 m z prędkością maksymalną 200 km/h przez 24 godziny. Jest to największy bezzałogowiec przyjęty na wyposażenie rosyjskich sił zbrojnych. Przynajmniej do czasu wprowadzenia odrzutowego bojowego bsl Suchoj S-70 Ochotnik-B o rozpiętości ok. 16,7 m i masie ponad 20 t oraz rozpoznawczego bsl Altius-U (Altair) o rozpiętości 28,5 m i masie 5 t. Oba prototypy zostały oblatane w sierpniu ubiegłego roku (Altius-U oblatany, 2019-08-21; Oblot S-70 Ochotnik-B, 2019-08-05).

Co ciekawe, prototypy Orionów wyposażono w silniki tłokowe Rotax 914 o mocy 115 KM, ale samoloty seryjne będą już napędzane rodzimymi silnikami APD-110/120, które zostały opracowane przez spółkę Morinformsystem-Agat i Centralny Instytut Silników Lotniczych im. P.I. Baranowa (CIAM). Pierwszy z prototypów (nr boczny 01) powstał na podstawie umowy z ówczesną spółką Tranzas (obecnie Grupa Kronsztad) z 14 października 2011 w ramach programu Inochodiec i został oblatany 13 maja 2016. Zbudowano siedem prototypów (jeden utracono).