25 grudnia rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że państwowa korporacja Rostiech przekazała ministerstwu obrony Federacji Rosyjskiej pierwszy egzemplarz seryjnego samolotu wielozadaniowego Su-57 (w kodzie NATO Felon) o nr taktycznym 01 (niebieski). Co ciekawe jest to faktycznie drugi egzemplarz z tym numerem, gdyż pierwszy uległ wypadkowi 24 grudnia 2019 – na dzień przed planowaną dostawą (Wypadek Su-57, 2019-12-24).

Rosyjska państwowa korporacja Rostiech przekazała ministerstwu obrony Federacji Rosyjskiej pierwszy egzemplarz seryjnego samolotu wielozadaniowego Su-57 (w kodzie NATO Felon) o nr taktycznym 01 (niebieski) / Zdjęcie: Rostiech

Rosyjska państwowa korporacja Rostiech przekazała ministerstwu obrony Federacji Rosyjskiej pierwszy egzemplarz seryjnego samolotu wielozadaniowego Su-57 (w kodzie NATO Felon) o nr taktycznym 01 (niebieski) / Zdjęcie: Rostiech

Samolot został przekazany w nieujawnionej bazie lotniczej w Południowym Okręgu Wojskowym FR. Według źródeł w kompleksie militarno-przemysłowym, w 2021 nastąpi przekazanie kolejnych czterech seryjnych egzemplarzy. Wcześniej, 7 grudnia, dyrektor generalny Rostiechu, Siergiej Czemiezow informował, że pierwszy seryjny Su-57 wyposażony w silniki turbowentylatorowe Fazy I (czyli Saturn-Liulka AŁ-41F1; izdielije 117) zostanie dostarczony do końca roku, a pierwszy samolot z silnikami Fazy II (izdielije 30; czyli silnikami docelowymi), zostanie zmontowany w 2022. Nowe silniki mają być o 30% lżejsze, 15-20% bardziej wydajne. Ma się to przełożyć na obniżenie kosztów eksploatacji Su-57 o 1/3. Pozwolą także na wykonywanie lotów z prędkością ponaddźwiękową bez dopalacza (supercruise), jak w przypadku F-22A Raptor (Rosja: S-70 Ochotnik-B z uzbrojeniem, 2020-12-03).

Według informacji ministra obrony FR gen. Siergieja Szojgu do końca 2024 wojsko ma otrzymać 22 samoloty Su-57 z łącznie 76 zamówionych w połowie ubiegłego roku za równowartość 160-170 mld RUB z dostawami do 2028 (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).

W informacji agencji TASS brakuje wyjaśnienia, dlaczego przekazany egzemplarz nosi oznaczenia 929. Państwowego Centrum Lotniczo-Badawczego Ministerstwa Obrony FR im. W. P. Czkałowa w Achtubińsku. Faktycznie są tam testowane obecnie prototypy T-50, których powstało łącznie dziesięć (Rosja zamówi zmodernizowane Su-34M/NWO, 2020-06-01).

Natomiast 12 sierpnia, podczas wizyty ministra Szojgu w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) im. J. Gagarina w Komsomolsku nad Amurem zaprezentowano fotografie z montażu końcowego T-50S-2, czyli drugiego seryjnego Su-57 (rozbity egzemplarz nosił oznaczenie T-50S-1) – samolot znajdował się w zaawansowanej fazie produkcji. Na początku grudnia pojawiła się kolejna fotografia – już gotowego samolotu z numerem 01 – przez co mylnie utożsamianego z rozbitym egzemplarzem. Jednak na tamtej fotografii samolot nie miał jeszcze insygniów 929. Centrum (Bezzałogowy wariant Su-57?, 2020-05-19).

Możliwe zatem, iż przekazanie samolotu było jedynie symboliczne i trafi on wpierw do centrum testowego w Achtubińsku, gdzie przejdzie próby zdawczo-odbiorcze, zanim faktycznie zostanie przekazany do jednostki liniowej Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) – albo co bardziej prawdopodobne do 4. Centrum Konwersji i Szkolenia Bojowego w Lipiecku. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, trzy pułki liniowe (jeden istniejący i dwa nowo utworzone) mają otrzymać po 24 samoloty Su-57, które zostaną rozmieszczone w Zachodnim, Południowym i Wschodnim Okręgu Wojskowym, a pozostałe cztery z nich trafią do 4. Centrum. Natomiast pierwszą jednostką liniową miał być prawdopodobnie 23. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego z 6987. bazy lotniczej Dzemgi w Kraju Chabarowskim.