29 stycznia biuro Szefa Operacji Morskich (Chief of Naval Operations; OPNAV N98) amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) poinformowało o rozpoczęciu prac analitycznych AoA (Analysis of Alternatives) nad pozyskaniem śmigłowców pokładowych nowej generacji w ramach programu o kryptonimie FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike).
Program FVL MS ma na celu rozpoczęcie zastępowania w pierwszej połowie lat 2030. załogowych śmigłowców pokładowych Lockheed Martin/Sikorsky MH-60S/R Seahawk… / Zdjęcie: Lockheed Martin
W opublikowanym właśnie zapytaniu ofertowym (RFI, Request For Information) pojawiły się informacje, że nowe wiropłaty będą użytkowane z pokładów niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke Flight IIA/III, fregat rakietowych typu Independence i Freedom klasy LCS (Littoral Combat Ship) oraz fregat rakietowych nowej generacji typu Constellation w ramach programu FFG(X) (Future Guided Missile Frigate), a w dalszej kolejności dużych okrętów nowej generacji w ramach programu FSC (Future Surface Combatants) (Zmodyfikowany FREMM dla US Navy, 2020-05-02).
Ponadto, oczekiwana konstrukcja powinna wypełniać zadania rozpoznania, obserwacji, wskazywania celów i rozpoznania pola walki (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance, ISTAR), zwalczania okrętów nawodnych (ASuW), walki powietrznek (AW), poszukiwawczo-ratownicze (SAR), wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C), wsparcia operacji specjalnych (SOF), transportu pokładowego, wsparcia logistycznego i ewakuacji medycznej (MEDEVAC). Znalazła się również informacja o zredukowanej sygnaturze, bez konkretnej definicji. Termin składania odpowiedzi na zapytanie RFI minie 13 kwietnia 2021.
Program FVL MS ma na celu rozpoczęcie zastępowania w pierwszej połowie lat 2030. załogowych śmigłowców pokładowych Lockheed Martin/Sikorsky MH-60S/R Seahawk oraz bezzałogowych Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout klasy VTUAV (Vertical Take-off and landing tactical Unmanned Air Vehicle). Wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) ma został ogłoszona po 2035 (Testy AN/ZPY-8 z MQ-8C, 2020-05-10).
…a także bezzałogowych śmigłowców Northrop Grumman MQ-8B/C Fire Scout klasy VTUAV (Vertical Take-off and landing tactical Unmanned Air Vehicle), opartych o zmodyfikowane kadłuby załogowych Schweizer 333 (MQ-8B) i Bell 407 (MQ-8C). / Zdjęcie: US Navy
Program formalnie zapoczątkowano 8 listopada 2019, ale 17 marca ub. r. podjęto decyzję o przesunięciu w czasie rozpoczęcia fazy analitycznej. Z uwagi na stosunkowo krótki czas rozpoczęcia fazy AoA, nie można wykluczyć, iż US Navy ponownie może wybrać odpowiednio zmodyfikowaną konstrukcję, którą zakupiły wcześniej wojska lądowe (US Army) – chodzi oczywiście o platformę S-70 Black Hawk.
Zwłaszcza, że program następcy UH-60M w US Army, znany jako FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), znajduje się obecnie w dość zaawansowanej fazie i planowany przyszłoroczny wybór nastąpi pomiędzy śmigłowcem Defiant X od konsorcjum Lockheed Martin/Sikorsky i Boeing, a zmiennowirnikowcem V-280 Valor od Bell Textron (Defiant X w programie FLRAA, 2021-01-26).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.