13 stycznia w stoczni spółki National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) w San Diego, należącej do General Dynamics, zwodowano prototypowy okręt zaopatrzeniowy nowej generacji, przyszły USNS John Lewis (T-AO-205). Jest to pierwsza z sześciu zamówionych (i dwudziestu planowanych) jednostek dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w ramach programu TAO(X), które będą stopniowo zastępować flotę piętnastu okrętów typu Henry J. Kaiser (T-AO-187).
Nazwa pierwszego okrętu i całego typu pochodzi od nazwiska obrońcy praw człowieka i długoletniego kongresmena z Partii Demokratycznej Johna R. Lewisa, który był obecny podczas uroczystości położenia stępki 13 maja 2019 (zmarł 17 lipca 2020 w wieku 80 lat na raka trzustki). Matką chrzestną została aktorka Alfre Woodard / Zdjęcie: General Dynamics NASSCO
NASSCO wygrała przetarg budowę okrętów zaopatrzeniowych nowego typu w 2015, a zlecenie budowy pierwszych sześciu otrzymała 30 czerwca 2016. Cięcie blach pod John Lewis (T-AO-205) nastąpiło 20 września 2018, a położenie stępki 13 maja 2019. Budowę nadzorowało biuro programowe marynarki wojennej (PEO) Support Ships, Boats and Craft.
Pierwotnie okręt miał zostać przekazany zamawiającemu, czyli Dowództwu Transportu Morskiego US Navy (Military Sealift Command, MSC), w listopadzie 2020, ale na przeszkodzie stanęła trwająca pandemia COVID-19. Według obecnego harmonogramu, przekazanie nastąpi dopiero w przyszłym roku. Jednostki nowego typu będą podlegać pod Dowództwo Transportu Morskiego i wykonywać zadania logistyczne w ramach Combat Logistics Force (CLF) dla okrętów bojowych (Nowy okręt zaopatrzeniowy USN, 2019-05-15).
Kolejne zamówione jednostki to USNS Harvey Milk (T-AO-206), Earl Warren (T-AO-207), Robert F. Kennedy (T-AO-208), Lucy Stone (T-AO-209) i Sojourner Truth (T-AO-210). Przyszły Harvey Milk jest budowany w tej samej stoczni od 19 grudnia 2019 (cięcie blach). Stępkę położono 3 września 2020.
Projekt okrętów zaopatrzeniowych typu John Lewis opiera się na standardach komercyjnych statków transportowych. Ma 227,3 m długości, 32,2 m szerokości i 10,2 m zanurzenia. Wyporność całkowita wyniesie 49 850 t (wyporność standardowa to 22 515 t). Charakteryzuje się zastosowaniem podwójnego kadłuba. Będą zdolne do transportu 156 tys. baryłek ropy naftowej i paliwa lotniczego, a także 200 t świeżej wody oraz ładunków masowych, takich jak smary w magazynach o pojemności 417 m3 i mrożonek do 433 m3. Prędkość maksymalna jednostki wyniesie 20 węzłów, dzięki zastosowaniu silników wysokoprężnych nowej generacji Fairbanks Morse MAN 12V 48/60 CR o generowanej mocy 28,8 MW, natomiast zasięg do 6174 mil morskich. Załoga ma liczyć 125 osób, w tym 99 cywilnych marynarzy (CIVMARS), a na pokładzie uwzględniono hangar dla śmigłowca.
Za obronę okrętów będzie odpowiadać broń małokalibrowa załogi oraz holowany, pasywny przeciwtorpedowy system elektro-akustyczny AN/SLQ-25 Nixie. Ponadto, zachowano miejsce na ewentualną instalację systemu obrony bezpośredniej, w tym wyrzutni pocisków przeciwlotniczych bliskiego zasięgu RIM-116 SeaRAM i systemu przeciwtorpedowego ATTDS (Anti-Torpedo Torpedo Defense System) (USA zainteresowane atomowymi lodołamaczami, 2020-07-30).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.