13 maja w stoczni spółki National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) położono stępkę pod okręt zaopatrzeniowy nowej generacji dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w ramach programu TAO(X). Przyszły USNS John Lewis (T-AO-205) jest pierwszym z sześciu zamówionych i łącznie dwudziestu planowanych jednostek, które będą stopniowo zastępować flotę piętnastu okrętów zaopatrzeniowych typu Henry J. Kaiser (T-AO-187).

Nazwa okrętu i całego typu pochodzi od nazwiska obrońcy praw człowieka i długoletniego kongresmena z Partii Demokratycznej Johna R. Lewisa, który był obecny podczas uroczystości położenia stępki. Matką chrzestną została aktorka Alfre Woodard/ Grafika: General Dynamics - National Steel and Shipbuilding.

Nazwa okrętu i całego typu pochodzi od nazwiska obrońcy praw człowieka i długoletniego kongresmena z Partii Demokratycznej Johna R. Lewisa, który był obecny podczas uroczystości położenia stępki. Matką chrzestną została aktorka Alfre Woodard/ Grafika: General Dynamics – National Steel and Shipbuilding.

NASSCO wygrała przetarg budowę okrętów zaopatrzeniowych nowego typu w 2015, a zlecenie budowy pierwszych sześciu otrzymała 30 czerwca 2016. Koszt samego USNS John Lewisto 640 206 756 USD (2,45 mld zł). Cięcie blach pod pierwszy okręt rozpoczęto 20 września 2018. Budowę nadzoruje biuro programowe marynarki wojennej (PEO) Support Ships, Boats and Craft. Dostawa pierwszej jednostki jest planowana w listopadzie 2020, natomiast drugiej, USNS Harvey Milk (T-AO-206) w kwietniu 2021.

Projekt okrętów zaopatrzeniowych typu John Lewis opiera się na standardach komercyjnych statków transportowych. Charakteryzuje się zastosowaniem podwójnego kadłuba. Będzie zdolny do transportu 156 tys. baryłek ropy naftowej i paliwa lotniczego, a także świeżej wody oraz ładunków masowych takich jak smary czy amunicja. Prędkość maksymalna jednostki wyniesie 20 węzłów, dzięki zastosowaniu silników wysokoprężnych nowej generacji Fairbanks Morse MAN 12V 48/60 CR (Lodołamacze dla Straży Wybrzeża USA, 2019-04-25).

Za obronę okrętu będzie odpowiadać broń małokalibrowa załogi oraz holowany, pasywny przeciwtorpedowy system elektro-akustyczny AN/SLQ-25 Nixie. Ponadto, zachowano miejsce na ewentualną instalację systemu obrony bezpośredniej, w tym wyrzutni pocisków przeciwlotniczych bliskiego zasięgu RIM-116 SeaRAM.Okręty będą podlegać pod Dowództwo Transportu Morskiego US Navy (Military Sealift Command, MSC) i wykonywać zadania logistyczne w ramach Combat Logistics Force (CLF) dla okrętów bojowych.