Przejdź do serwisu tematycznego

Koncepcja lotnictwa pokładowego 5. generacji wg RSK MiG

Rosyjska Korporacja Lotnicza (RSK) MiG ujawniła, że pracuje nad samolotem pokładowym 5. generacji, który będzie wspierany przez bojowy bezzałogowiec w układzie latającego skrzydła.

26 lipca rosyjska agencja prasowa RIA Novosti, powołując się na źródła w kompleksie militarno-przemysłowym, poinformowała, że korporacja Lotnicza (RSK) MiG pracuje nad samolotem pokładowym 5. generacji, który będzie wspierany przez bojowy bezzałogowiec.

Podczas MAKS-2021, RSK MiG zaprezentowała makietę dwusilnikowego samolotu bojowego w układzie kaczki

Ma to być dwusilnikowy samolot wielozadaniowy 5. generacji o zredukowanym przekroju radarowym, który ma startować i lądować konwencjonalnie (CTOL, Conventional Take-off and Landing) lub według innej koncepcji ma to być samolot krótkiego startu i pionowego lądowania (STOVL, Short Take Off and Vertical Landing). Miałby być wspierany przez około 10-tonowy bojowy bezzałogowy statek latający (UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle), zbudowany w układzie latającego skrzydła, w roli tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman).

Informacja zdaje się być niejako odpowiedzią na zakończony właśnie jubileuszowy, 15. Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS-2021 w podmoskiewskim Żukowskim, na którym RSK MiG zaprezentowała makiety dwusilnikowego samolotu bojowego w układzie kaczki, bezzałogowca w układzie latającego skrzydła oraz jednosilnikowego samolotu szkolenia zaawansowanego. Powyższe koncepcje zadebiutowały niejako w cieniu pełnowymiarowego demonstratora technologii lekkiego samolotu wielozadaniowego nowej generacji Suchoj Checkmate (alternatywnie LTS: Liogkij Takticzeskij Samoliot) (MAKS-2021: Premiera Suchoj Checkmate).

Układ kaczki nie jest nowością w przypadku konstrukcji spod znaku MiG. Podczas MAKS-2015 przypomniano nie prezentowany od wielu lat demonstrator technologii 5. generacji Projekt 1.44/1.42 (w kodzie NATO: Flatpack), opracowany w ramach programu MFI (Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Istrebitiel, czyli Wielozadaniowy Myśliwiec Frontowy), który został wyposażony w tego typu usterzenie.

Inną kwestią pozostaje jak zaprezentowana koncepcja samolotu pokładowego ma się do realizowanego prze RSK MiG projektu LMFS (Liogkij Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Samoliot, czyli Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy) czy samolotu przechwytującego nowej generacji, oznaczonego jako MiG-41 w ramach programu PAK DP (Perspiektiwnyj Awiacionnyj Kompleks Dalnego Pierechwata). Można założyć, że niektóre technologie w nich wykorzystane będą wspólne (Ruszają prace nad MiG-41, RSK MiG pracuje nad lekkim myśliwcem).

Zaprezentowano również model bojowego bezzałogowego statku latającego, zbudowanego w układzie latającego skrzydła / Zdjęcia: RSK MiG

Warto dodać, że już w 2014 RSK MiG informowała o możliwości rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych nad samolotem pokładowym nowej generacji, który miałby konstrukcyjnie bazować na MiG-35. Jeśli chodzi o bezzałogowiec, RSK MiG może wykorzystać swoje doświadczenie przy rozwijanym od 2005 projekcie Skat (ros. Płaszczka), którego model zaprezentowano podczas MAKS-2011. W 2012 projekt wstrzymany z powodu braku funduszy. Niemniej informacje z prac badawczo-rozwojowych wykorzystała Kompania Suchoj przy projekcie 20-tonowego bbsl S-70 Ochotnik-B (ros. Łowca). W 2018 RSK MiG poinformowała, że program Skat wznowiono (Rosja: S-70 Ochotnik-B z uzbrojeniem).

Jak wynika z zaprezentowanej makiety bezzałogowca, płatowiec do złudzenia przypomina amerykański demonstrator technologii Northrop Grumman X-47B, z tą różnicą, że dysza wylotowa silnika została zabudowana pomiędzy połączonymi sterami kierunku, tworzącymi ogon w kształcie odwróconej litery V (Baykar MİUS ujawniony, Arms & Security 2021: Bojowy bezzałogowiec Ace One z Ukrainy).

Osobną kwestią pozostają okręty, na których miałyby bazować powyższe systemy powietrzne. Rosja ma obecnie problemy ze swoim jedynym lotniskowcem RFS Admirał Kuzniecow projektu 11435, podczas remontu którego zdarzyły się dwa poważne wypadki, które przedłużyły trwanie prac. Okręt ma być gotowy do służby w połowie 2023, ale według ekspertów może zostać zdegradowany do roli okrętu szkolnego, a najbliższe lata będą ostatnimi w służbie WMF (Kuzniecow (znowu) płonie, Przyspieszone wycofanie Kuzniecowa?, Wypadek podczas remontu Kuzniecowa).

Z kolei kwestia budowy następcy Kuzniecowa również jest problematyczna. Same plany były już przesuwane w czasie, a w ostatnich latach pojawiło się kilka odmiennych koncepcji technicznych (Waran i Projekt 11430E Łamantin od Newskiego Biura Projektowo-Konstrukcyjnego czy wcześniejszy Projekt 23000E Sztorm od Państwowego Centrum Badawcze Kryłowa). Alternatywą pozostaje zaoferowanie obu systemów powietrznych na eksport.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X