Przejdź do serwisu tematycznego

MADEX 2023: Nowa koncepcja lotniskowca CVX od Hyundai

Na 13. międzynarodowym salonie morskiego przemysłu obronnego MADEX 2023 w Busan, południowokoreańska spółka HD Hyundai Heavy Industries zaprezentowała nową propozycję na rodzimy lotniskowiec CVX, tym razem w systemie CATOBAR.

Na 13. międzynarodowym salonie morskiego przemysłu obronnego MADEX 2023 (International Maritime Defense Industry Exhibition), który odbył się w dniach 7-9 czerwca br. w BEXCO Exhibition Center w Busan, południowokoreańska spółka HD Hyundai Heavy Industries (HHI) zaprezentowała nową propozycję na lotniskowiec o kryptonimie CVX dla rodzimej marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun), ale tym razem w systemie CATOBAR (Catapult Assisted Take Off But Arrested Recovery), czyli ze startem wspomaganym katapultą i skróceniem lądowania przy pomocy aerofiniszera (JS Kaga staje się lotniskowcem).

HHI otrzymała środki na prace badawczo-rozwojowe od agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) pod koniec 2019. 23 lutego 2021 DAPA informowała, że prace projektowe rozpoczną się w 2022, na co zarezerwowano 2,3 bln KRW (7,7 mld zł). Budowa okrętu, określanego jako lekki lotniskowiec, miała zakończyć się do 2033 – według pierwotnego harmonogramu.

Jednakże jak podał 8 marca br. serwis informacyjny telewizji SBS (Seoul Broadcasting System), program CVX wszedł na mieliznę, po tym jak w tegorocznym budżecie obronnym nie znalazły się środki na prace badawczo-rozwojowe dotyczące lekkiego lotniskowca. Problemem ma być fakt, że wymogi operacyjne marynarki wojennej, jak i propozycje przemysłu rozrosły się z lekkiego do średniego lotniskowca. Dlatego przetarg przesunięto w czasie i nie zostanie ogłoszony przed 2025. Oznacza to, że budowa nie nastąpi w zakładanym przez poprzedni rząd harmonogramie.

Niemniej, na zaprezentowanym modelu w skali 1:100 można zauważyć 15 pokładowych samolotów wielozadaniowych 5. generacji KF-21N, czyli wariant najnowszego KAI KF-21 Boramae, dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli (przypominające Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye) czy dwa śmigłowce wielozadaniowe KAI MUH-1/szturmowe MAH.

Okręt ma dysponować dwoma nadbudówkami/wyspami, co w przypadku innych projektów okrętów w tej konfiguracji (np. brytyjskich typu Queen Elizabeth) w dziobowej mieściłoby się dowództwo okrętu, a w rufowej – grupy lotniczej.

Dla porównania, w pierwszej wersji propozycji HHI w programie CVX, zaprezentowana na MADEX 2021, zastosowano rampę startową typu ski-jump w układzie STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery). Zastosowanie systemu CATOBAR jest swoistą rewolucją, bo tylko część z lotniskowców dysponuje takim rozwiązaniem konstrukcyjnym: obecnie amerykańskie typu NimitzFord, francuski Charles de Gaulle i przyszłe PA NG (Porte-avions de nouvelle génération) czy w końcu budowany chiński Fujian i planowany (atomowy) typu 004 oraz planowany indyjski Vishal.

Kolejną kwestią jest typ katapulty. Obecnie na świecie wykorzystywane są w większości typów okrętów katapulty parowe, ale lotniskowce typu Ford dysponują już nowoczesną katapultą elektromagnetyczną GA-EMS EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) wraz z serofiniszerem AAG (Advanced Arresting Gear) i system ten trafi też na planowane dwa PA NG i być może okręt indyjski (Chiny rozwijają własny system). Okręt koreański miałby również otrzymać system EMALS i AAG, co potwierdził przedstawiciel HHI podczas MADEX.

Co ciekawe, zaprezentowana makieta to faktycznie trzecia propozycja (CVX 3), a nad nią zaprezentowano wizualizacje CVX 1 w układzie STOBAR z jedną nadbudówką i płaskim pokładem o wyporności 33 tys. t, CVX 2 w układzie STOBAR z dwiema nadbudówkami i skocznią ski-jump o wyporności 33 tys. t (przypomina propozycję sprzed dwóch lat, ale w tamtej koncepcji wyporność sięgała 45 tys. t). Natomiast omawiana propozycja CVX 3, prezentowana jako makieta, ma mieć wyporność 40 tys. t., choć wydaje się, że w rzeczywistości może być większa wartość. Długość ma sięgać 270 m.

Zdjęcia: Hyunmin Park, MILMAG

W części rufowej znajduje się miejsce dla niewielkich, bezzałogowych statków latających pionowego startu i lądowania, a także bezzałogowych pojazdów podwodnych/nawodnych. Przenoszenie statków powietrznych z hangaru na pokład ma odbywać się za pomocą dwóch wind po tej samej stronie burty, z których jedna została rozmieszczona pomiędzy nadbudówkami.

Okręt ma też otrzymać rodzimy system obrony bezpośredniej nowej generacji o nazwie CIWS-II, który w ostatecznej konfiguracji także miał premierę na MADEX 2023.

Obecnie, Daehan-minguk Haegun dysponuje dwoma okrętami desantowymi typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) od 2007 i Marado (LPH-6112) o długości 199 m, szerokości 31 m i wyporności 18,8 tys. t. Wprowadzenie lekkiego lub średniego lotniskowca będzie znacznym wzmocnieniem siły uderzeniowej tego państwa.

Źródło: HHI

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X