Przejdź do serwisu tematycznego

Wodowanie pierwszej koreańskiej fregaty typu Chungnam

W stoczni południowokoreańskiej spółki Hyundai Heavy Industries w Ulsan odbyła się uroczystość wodowania pierwszej z sześciu fregat rakietowych typu Chungnam w ramach programu FFX Batch-III, przyszłej ROKS Chungnam (FFG-828).

10 kwietnia br. w stoczni południowokoreańskiej spółki Hyundai Heavy Industries (HHI) w Ulsan odbyła się uroczystość wodowania pierwszej z sześciu fregat rakietowych typu Chungnam w ramach programu FFX Batch-III, przyszłej ROKS Chungnam (FFG-828). Okręt został zamówiony 16 marca 2020 za równowartość około 400 mld KRW (1,276 mld zł), a stępkę położono 25 kwietnia 2022. Co ciekawe, pierwotnie miał nazywać się Ulsan (Hyundai zaprezentował koncepcję koreańskiego lotniskowca).

W uroczystości uczestniczyli m.in. minister obrony Republiki Korei Lee Jong-sup, szef sztabu marynarki wojennej (Daehanminguk Haegun) wiceadm. Lee Jong-ho, dyrektor Urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) Eom Dong-hwan i wiceprezes spółki stoczniowej HHI Han Young-seok. Okręt ma zostać przekazany zamawiającemu do końca grudnia 2024, gdy zakończy się proces doposażania oraz próby odbiorcze.

Pozostałe pięć okrętów wejdzie do służby do 2027. Co ciekawe, kolejne trzy (FFG-829, FFG-830 i FFG-831) wybuduje spółka SK Oceanplant, która otrzymała zlecenia w październiku 2018, natomiast nie wybrano jeszcze wykonawcy dwóch ostatnich jednostek (FFG-832 i FFG-833).

HII otrzymało pierwsze środki w wysokości 17,185 mld KRW (54,84 mln zł) na wstępne prace badawczo-rozwojowe (B+R) w programie FFX Batch-III w grudniu 2016. Komitet projektów obronnych agencji DAPA zaakceptował ostateczny projekt nowych okrętów 4 grudnia 2019 i zapowiedział podpisanie stosowanej umowy w pierwszym kwartale 2020.

Obecnie, Daehanminguk Haegun użytkuje sześć fregat rakietowych typu Incheon (FFX Batch-I) o wyporności pełnej 3251 t, dostarczanych od 2013 oraz sześć typu Daegu (FFX Batch-II) o wyporności pełnej 3650 t, dostarczanych od 2018, z dwoma kolejnymi zamówionymi.

Przeciwlotnicze fregaty rakietowe typu Chungnam charakteryzują się wypornością standardową 3500 t i pełną 4300 t, długością 129 m i szerokością 14,8 m. Okręty będą mogły rozwinąć prędkość maksymalną do 30 w., dzięki układowi napędowemu w układzie CODLOG z turbinami gazowymi Rolls-Royce MT30.

Prototypowy Chungnam jako pierwszy w Daehanminguk Haegun otrzymał rodzimy, 4-ścianowy wielofunkcyjny radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) typu FFX B3 MFR (Multi-Functional Radar), umieszczony w maszcie zintegrowanym, który dostarcza Hanwha Systems. Zastąpił on używany na wcześniejszych okrętach izraelski radar EL/M-2248 MF-STAR. Otrzymał też system śledzenia w podczerwieni (IRST) i elektrooptyczny system celowania (EOTS).

Jednym z najważniejszych ulepszeń w stosunku do typów IncheonDaegu, jest zwiększenie liczby komór uniwersalnych pionowych wyrzutni rakiet K-VLS (Korean-Vertical Launch System) do szesnastu dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych K-SAAM. Okręt został uzbrojony także w 127-mm armatę morską BAE Systems Mk 45 Mod 4 o długości 62 kalibrów, rodzime systemy obrony bezpośredniej CIWS-II spółki LIG Nex1, otrzyma też przeciwokrętowe pociski manewrujące.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Republiki Korei

Niewykluczone, że w przyszłości po 2030 roku okręty tego typu otrzymają hipersoniczne pociski manewrujące o nazwie Hycore, ale będzie to wymagać integracji nowo projektowanych wyrzutni K-VLS II.

Co warte odnotowania, Chungnam (FFG-828) posłuży jako platforma testowa zintegrowanego masztu i systemu zarządzania walką na potrzeby przyszłych niszczycieli rakietowych nowej generacji o kryptonimie KDDX lub alternatywnie KDX-IV (Korea: Budowa niszczyciela KDX-III drugiej serii).

Źródło: Ministerstwo Obrony Republiki Korei

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X