Przejdź do serwisu tematycznego

Niemcy odebrały pierwszy tankowiec KC-130J Super Hercules

Do francuskiej 105. bazy lotniczej Évreux w Normandii przyleciał pierwszy niemiecki samolot transportowo-tankujący Lockheed Martin KC-130J Super Hercules, gdzie znajduje się francusko-niemiecka eskadra.

W piątek, 1 marca, niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował w mediach społecznościowych, że do francuskiej 105. bazy lotniczej Évreux w Normandii przyleciał pierwszy niemiecki samolot transportowo-tankujący Lockheed Martin KC-130J Super Hercules, gdzie znajduje się francusko-niemiecka eskadra (Binational Air Transport C-130J Squadron).

Zdjęcie: Lockheed Martin

Dzień wcześniej, 29 lutego, o locie transferowym z w zakładów spółki Lockheed Martin Aeronautics w Marietta w amerykańskim stanie Georgia do Francji informował producent i główny integrator na swoim profilu w mediach społecznościowych, publikując fotografię ze startu samolotu (powyżej). Lot rozpoczął się 28 lutego i obejmował międzylądowanie. Jak zapowiedziano, w najbliższych tygodniach zostaną dostarczone jeszcze dwa pozostałe niemieckie samoloty KC-130J.

Przypomnijmy, że 27 listopada 2023 Lockheed Martin informowała, że niemiecko-francuska eskadra samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules przekroczyła już łączny nalot 10 tysięcy godzin, wykonując 4700 misji (9 marca 2022 ogłoszono wstępną gotowość operacyjną).

Z dziesięciu planowanych samolotów, pięciu transportowych C-130J i pięciu tankujących KC-130J, jak dotąd dostarczono osiem. Pozostałe zostaną dostarczone do końca marca, wówczas liczba personelu wojskowego obu państw, naziemnego i lotniczego, wyniesiecie około 300 oficerów i żołnierzy.

Pierwsze fotografie dostarczonego wczoraj KC-130J zostały zaprezentowane 27 stycznia 2023. Tymczasem 1 lutego 2023 odebrano formalnie pierwszy transportowy C-130J-30.

Plan zakupu amerykańskich samolotów przez Niemcy został ogłoszony 4 października 2016. Berlin otrzymał zgodę na zakup procedurą FMS (Foreign Military Sales) trzech transportowych C-130J-30 i trzech powietrznych tankowców KC-130J, 4 maja 2018 za maksymalnie 1,4 mld USD. Umowa międzyrządowa została sygnowana dwa lata później.

Dostawy są realizowane zgodnie z harmonogramem. Co istotne, ze względu na pilną potrzebę operacyjną, Departament Obrony USA zgodził się na udostępnienie miejsca na linii produkcyjnej pierwotnie przeznaczonej na egzemplarze dla amerykańskich sił zbrojnych (USA zamówiły 50 Super Herculesów).

Zakup przez Niemcy Super Herculesów jest powiązany z wycofaniem z końcem 2021 kilkunastu przestarzałych samolotów transportowych Transall C-160D o napędzie turbośmigłowym. Nowe samoloty uzupełnią zdolności transportowe i tankujące wraz z cięższymi Airbus A400M-180 Atlas, które już teraz są koniem roboczym Luftwaffe z odebranymi dotąd 41 egzemplarzami (z zamówionych 53 z opcją na 7 kolejnych). Jednak do niektórych zadań większe europejskie samoloty są po prostu nie ekonomiczne.

Samoloty rodziny C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 540 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu.

Obecnie, samoloty te są oferowane w SzwecjiIndiach. Wkrótce do nowych użytkowników dołączą Nowa Zelandia czy Filipiny, a Australia zastąpi swoje starsze egzemplarze fabrycznie nowymi. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy). 21 lutego br. Norwegia odebrała pierwszy z 4 zmodernizowanych C-130J-30 Super Hercules.

C-130J jest oferowany w czterech podstawowych wariantach, w tym tankującym KC-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X