Przejdź do serwisu tematycznego

Norwegia odebrała pierwszy zmodernizowany Super Hercules

Amerykańska spółka Lockheed Martin przekazała norweskim królewskim wojskom lotniczym pierwszy z 4 zmodernizowanych średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

W środę, 21 lutego, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że przekazała norweskim królewskim wojskom lotniczym (Luftforsvaret) pierwszy z 4 zmodernizowanych średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules. Dzięki przeprowadzonym pracom samoloty w wersji Block 6 są podnoszone do standardu Block 8.1. Dzięki temu będą mogły służyć po 2028 roku.

Zdjęcie: Lockheed Martin

Pakiet modernizacyjny 8.1 zawiera rozszerzenia oprogramowania i sprzętu, zwiększające możliwości samolotów, w tym nowy system zarządzania lotem zgodny z wymogami CNS/ATM (Communication, Navigation and Surveillance/Air Traffic Management) i obejmujący nawigację wertykalną ze sprzężoną automatyczną przepustnicą, cywilny odbiornik nawigacji GPS, tryby zasilania naziemnego, zaktualizowane odbiorniki systemu identyfikacji IFF swój-obcy, łącze wymiany danych zgodne z CNS/ATM, ulepszony system łączności wewnętrznej, ulepszone systemy podejścia i lądowania, rozbudowane systemy diagnostyczne, ulepszony system nagłośnienia (PA), dodatkowe oświetlenie kabiny kompatybilne z goglami noktowizyjnymi, programowanie wzorców poszukiwania zgodne z IAMSAR (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual) w operacjach SAR.

Przypomnijmy, że 26 kwietnia 2023 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Królestwa Norwegii pakietu wsparcia eksploatacji czterech Super Herculesów za maksymalnie 166 mln USD.

Informowano wówczas, że rząd w Oslo wnioskował o systemy planowania misji JMPS, komponenty do samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie usług naprawczych, sprzęt pomocniczy i wsparcia dla statków powietrznych, jawne publikacje i dokumentacje techniczne, dostawy i wsparcie oprogramowania, jawne systemy numerów identyfikacyjnych CPIN, wsparcie telekomunikacyjne, drobne modyfikacje, konserwacja i wsparcie serwisowe, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Luftforsvaret użytkują wszystkie Super Herculesy w 335. Eskadrze (335 skvadron) 134. Skrzydła Lotniczego w bazie lotniczej Gardermoen (część lotniska cywilnego w Oslo), które zostały dostarczone w latach 2008-2010. 15 marca 2012 jeden o nazwie własnej Siv został utracony w katastrofie lotniczej, w której zginęło 5 osób, w rejonie szwedzkiego szczytu górskiego Kebnekaise, w regionie Norrbotten na północy kraju, podczas ćwiczenia NATO Cold Response. Już 3 listopada tego samego roku USA dostarczyły nowy samolot jako uzupełnienie floty, choć faktycznie miał to być piąty pierwotnie zamówiony w 2007 egzemplarz. Ostatecznie Oslo nie zdecydowało się na kolejne zakupy. Norweskie Super Herculesy zastąpiły 6 C-130H, użytkowane od 1969.

C-130J Super Hercules

Samoloty C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 540 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu.

Obecnie, samoloty te są oferowane w SzwecjiIndiach. Wkrótce do nowych użytkowników dołączą Nowa Zelandia czy Filipiny, a Australia zastąpi swoje starsze egzemplarze fabrycznie nowymi. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy).

Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X