Przejdź do serwisu tematycznego

Airbus i Kongsberg wspólnie dla norweskich NH90

Europejska spółka Airbus Helicopters i norweska Grupa Kongsberg podpisały protokół ustaleń dotyczący długoterminowej współpracy na rzecz wsparcia floty norweskich śmigłowców NH90.

3 lutego br. europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) z norweskimi spółkami Kongsberg Defence & Aerospace i Kongsberg Aviation Maintenance Services (wchodzącymi w skład Grupy Kongsberg) dotyczący długoterminowej współpracy na rzecz wsparcia floty norweskich śmigłowców morskich NHI NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) (Rohde & Schwarz dostarczy radiostacje do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH).

Europejska spółka Airbus Helicopters i norweska Grupa Kongsberg podpisały protokół ustaleń dotyczący długoterminowej współpracy na rzecz wsparcia floty norweskich śmigłowców NH90 / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Porozumienie ma na celu wsparcie usług utrzymania gotowości operacyjnej czternastu śmigłowców morskich NH90 NFH, użytkowanych przez królewską marynarkę wojenną (Sjøforsvaret; zamówiono 6 egzemplarzy w roli zwalczania okrętów podwodnych na rzecz fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen) oraz straż wybrzeża (Kystvakten; zamówiono 8 egzemplarzy w roli patrolowej), użytkowanych od końca 2011 z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju (Dyżury norweskich AW101 SAR, Naprawa Helge Ingstad nieopłacalna).

Damien Lamy, dyrektor regionalny Airbus Helicopters ds. współpracy przemysłowej powiedział:

Umowa ta jest początkiem ambitnego partnerstwa z Kongsbergiem, które wzmocni autonomię Norwegii i jej suwerenne możliwości w tej wyspecjalizowanej dziedzinie.

Terje Bråthen, wicedyrektor wykonawczy w dziale Kongsberg Aerostructures & MRO, dodał:

Spółka Kongsberg ma udowodnione zdolności w zakresie produkcji, wytwarzania, napraw i remontów dla przemysłu lotniczego. Kongsberg jest również partnerem strategicznym norweskich sił zbrojnych w zakresie zrównoważonego rozwoju i logistyki. Nie możemy się doczekać naszej zacieśnionej współpracy ze spółką Airbus, której celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych użytkowników NH90.

Na początek współpracy Airbus Helicopters wesprze i certyfikuje zakłady Grupy Kongsberg do realizacji gruntowych konserwacji i napraw skrzyń biegów do przenoszenia mocy na wirnik ogonowy norweskich NH90 NFH oraz stworzy możliwości biznesowe w tej dziedzinie w pozostałych państwach skandynawskich (Norwegia, Szwecja i Finlandia użytkują łącznie 52 NH90). To posunięcie sprawi, że Kongsberg stanie się głównym wykonawcą tego kontraktu na wsparcie i pierwszym podmiotem poza Airbusem, który zostanie zakwalifikowany do tego typu prac (Katar odbiera śmigłowce NH90).

W kolejnych krokach Airbus Helicopters i Kongsberg określą dalsze ścieżki wykorzystania szeregu dodatkowych możliwości współpracy w celu wzmocnienia wsparcia eksploatacji i gotowości operacyjnej norweskich wiropłatów (Australia: UH-60M zastąpią MRH-90).

Norwegia zamówiła 14 NH90 NFH w 2001 roku z dostawami w latach 2005-2008, które są budowane przez konsorcjum NHIndustries, złożone z Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter), Leonardo (wcześniej AgustaWestland) i Fokker Aerostructures (wcześniej Stork Fokker Aerospace). Dostawy dla Norwegii jednak rozpoczęły się dopiero 30 listopada 2011, a wiropłaty powstają w zakładach Leonardo w Vergiate w północnych Włoszech.

Z powodu opóźnień, w 2012 rozpoczęto bezowocne poszukiwanie alternatywy w postaci MH-60R Seahawk. Tymczasem, do stycznia 2016 dostarczono 6 egzemplarzy NH90 NFH. Z kolei raport sił zbrojnych z 2018 stwierdził, że flota wykonuje niewystarczającą liczbę godzin nalotu w stosunku do ich zadań i rekomendowano zmodyfikowanie wszystkich egzemplarzy patrolowych do zadań SAR. Jednak już we wrześniu tego samego roku wycofano się z tego pomysłu. Według stanu ze stycznia 2021, jak dotąd Leonardo dostarczyła 11 śmigłowców, a według deklaracji ministra obrony Norwegii, Franka Bakke-Jensena, dostawy pozostałych trzech powinny zostać zrealizowane w 2022.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X