8 listopada w pobliżu terminalu naftowego Sture w norweskiej gminie Øygarden doszło do kolizji fregaty rakietowej HNoMS Helge Ingstad (F313) typu Fridtjof Nansen i tankowca Sola TS pod maltańską banderą. Kadłub okrętu wojennego został poważnie uszkodzony i w związku z jego zalewaniem został osadzony na mieliźnie.
HNoMS Helge Ingstad (F313) jest jedną z pięciu fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen, które weszły na wyposażenie Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej w latach 2006-2011. /Zdjęcie: Cavernia
Do wypadku doszło o godz. 4:26 nad ranem czasu lokalnego, w czasie gdy fregata poruszała się wolno wzdłuż wybrzeża, a tankowiec wychodził z terminalu w asyście holownika Tenax. Instalacja jest położona w pobliżu miejscowości Hordaland koło Bergen. Po kolizji, w wyniku której gruszka tankowca wbiła się w burtę, dowódca okrętu wojennego zdecydował o ewakuacji 137 członków załogi na ląd. Ośmiu z nich zostało rannych i przetransportowanych do lokalnych szpitali. Wcześniejsze doniesienia o wybuchu pożaru na pokładzie fregaty zostały zdementowane (Wypadek podczas remontu Kuzniecowa, 2018-10-30).
Przez uszkodzony kadłub fregaty dostała się woda morska i w związku z tym, że pompy nie nadążały z jej usuwaniem, a co za tym idzie istniało realne zagrożenie zatonięcia jednostki, zdecydowano się na ryzykowne osadzenie jej na mieliźnie w pobliżu wejścia do fiordu za pomocą holowników. Pojawiły się informacje o wycieku ok. 10 tys. litrów paliwa z uszkodzonych zbiorników okrętu, przeznaczonych dla śmigłowca pokładowego. Według zapewnień specjalistów, paliwo powinno dosyć szybko wyparować (Norwegia nie zmodernizuje Leopardów, 2018-06-23).
Tankowiec Sola TS wyszedł ze zdarzenia niemal bez szwanku i żaden z członków jego załogi nie został ranny. Jednostka przewoziła 625 tys. baryłek ropy naftowej. Jednostka ma 250 m długości, 44 m szerokości i nośność 112 939 t. Po zderzeniu została odholowana z powrotem do terminalu. Spółka energetyczna Equinor, operująca terminalem naftowym Sture, zdecydowała o jego zamknięciu i ewakuacji personelu. Służby ratownicze Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej (Sjøforsvaret) utworzyły strefę bezpieczeństwa wokół uszkodzonej jednostki. Zgodnie z oświadczeniem dowództwa Sjøforsvaret, termin odholowania uszkodzonej fregaty nie jest znany, ale służby będą robić wszystko aby uratować jednostkę (FFG ACSV dla Norwegii, 2018-06-05).
W wyniku kolizji i nabierania wody przez uszkodzony kadłub doszło do znacznego przechylenia norweskiej fregaty, co stwarzało zagrożenie zatonięcia jednostki. /Zdjęcie: Navy Lookout
Fregata rakietowa HNoMS Helge Ingstad (F313) była w drodze do macierzystego portu w Haakonsvern z międzynarodowych ćwiczeń pod kryptonimem Trident Junture 2018 pomiędzy 25 października a 7 listopada, które były największymi manewrami państw NATO od zakończenia zimnej wojny (Norwegia szuka wkm M2 QCB, 2018-02-20).
Prawdopodobna wina leży po stronie 23-osobowej załogi tankowca i holownika, niemniej wpływ na żeglugę miał też panujący w tym rejonie sztorm. Pogoda spowodowała wcześniejsze wycofanie z ćwiczeń Trident Junture 2018 grupy bojowej lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75). W pobliżu Islandii 22 października, podczas sztormu okręt desantowy USS Gunston Hall (LSD-44), typu Whidbey Island, został uszkodzony w obrębie doku dla pojazdów amfibijnych i barek desantowych LCU. Wcześniej, 18 października w drodze na NATO-wskie ćwiczenia, na pokładzie francuskiego okrętu desantowego FS Dixmunde (L9015), typu Mistral, rozbił się śmigłowiec NH90.
Załoga norweskiej fregaty została ewakuowana na ląd, a służby ratownicze Sjøforsvaret rozpoczęły akcję zabezpieczenia jednostki przed dalszym zalewaniem. /Film: Dagbladet
Opis
Zbudowany przez hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe Navantia, HNoMS Helge Ingstad (F313) ma 134 m długości, 16,8 m szerokości, 4,6 m zanurzenia i 5 290 t pełnej wyporności. Kombinowany układ napędowy typu CODAG składa się z dwóch silników wysokoprężnych BAZAN BRAVO 12V o mocy 4,5 MW, jednej turbiny gazowej General Electric GE LM2500 o mocy 21,5 MW i dwóch silników wysokoprężnych MTU 396 Serie 12V o mocy 1250 KVA. Zapewniają one prędkość do 27 w. i zasięg do 4 500 mil morskich.
Uzbrojenie stanowi jedna, 8-komorowa pionowa wyrzutnia rakiet Mk 41, 32 pociski przeciwlotnicze RIM-162 ESSM, osiem wyrzutni pocisków przeciwokrętowych NSM, jedna 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, trzy 12,7 mm zdalnie sterowane zestawy Sea PROTECTOR, cztery 324 mm wyrzutnie torped ZOP Sting Ray oraz jeden śmigłowiec wielozadaniowy NHI NH90 NFH.
Okręt, wraz z duńskim okrętem wsparcia HDMS Esbern Snare (L17), typu Absalon, brał udział w operacji wywozu setek ton syryjskiej broni chemicznej w 2014 pod egidą Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.