Nowe niemieckie okręty MKS 180 od stycznia 2021 r. zostaną formalnie sklasyfikowane jako fregata typu 126. Tym samym nowy typ okrętu Deutsche Marine, który dotychczas określano  roboczo wielozadaniowym okrętem bojowym (mehrzweckkampfschiff) oficjalnie zostanie zaliczony do klasy fregat, otrzymując tradycyjnie kolejny numer w ciągu rozpoczętym przeszło 60 lat temu przez fregaty typu 120 (Köln).

Fregata typu 126 z wypornością ok. 9-10 tys. ton będzie największym okrętem bojowym Deutsche Marine. Pokazuje to znaną od dawna tendencję wzrostu wielkości okrętów w danej klasie. Pierwsza powojenna niemiecka fregaty typu 120 miała jedynie 2090 ton wyporności standardowej, a poprzedni typ 125 sięgnął 7200 ton / Grafika: ministerstwo obrony Niemiec

Fregata typu 126 z wypornością ok. 9-10 tys. ton będzie największym okrętem bojowym Deutsche Marine. Pokazuje to znaną od dawna tendencję wzrostu wielkości okrętów w danej klasie. Pierwsza powojenna niemiecka fregaty typu 120 miała jedynie 2090 ton wyporności standardowej, a poprzedni typ 125 sięgnął 7200 ton / Grafika: ministerstwo obrony Niemiec

Umowę na budowę 4 okrętów MKS 180, z opcją na 2 kolejne, podpisano 19 czerwca br. pomiędzy niemieckim Federalnym Urzędem ds. Uzbrojenia, Informatyki i Eksploatacji Bundeswehry (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr – BAAINBw), a holenderską spółką Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS). Budżet przewidziany na program to przeszło 5,72 mld euro, z czego ok. 4,6 mld pochłonie budowa samych okrętów. Plan przewiduje dostawę wszystkich jednostek w latach 2027-2031, zaś okręty opcjonalne mogłyby być dostarczone po 2032 r (Cztery MKS 180 zamówione, 2020-06-20, Damen dostarczy niszczyciele MKS 180, 2020-01-14). 

Opis
Wymagania na okręty zostały oficjalnie zatwierdzone 25 marca 2013  r. Nowe fregaty będą znacznie większe od dotychczasowych okrętów tej klasy i jednocześnie będą największymi okrętami bojowymi Deutsche Marine. Dokładne parametry zostaną uściślone w trakcie prac projektowych, obecnie zakłada się że ich wyporność wyniesie do 9-10 tys. ton, a długość ok. 160 m. Stała załoga ma liczyć 114 osób, na okręcie znajdzie się także 80 miejsc dla dodatkowego personelu. Typ 126 ma dysponować zasięgiem 4000 mil morskich przy prędkości 18 węzłów oraz autonomicznością 21 dni.

Okręt w odróżnieniu od poprzednich fregat typu 125 otrzyma wzmocnione uzbrojenie przeciwlotnicze. Będzie posiadał jedną 16-komorową wyrzutnią Mk. 41, mogącą pomieścić do 64 pocisków RIM-162 ESSM oraz dwie 21-prowadnicowe wyrzutnie pocisków RIM-116 RAM Block II.

Zasadnicze uzbrojenie artyleryjskie będzie stanowić 1 armata kal. 127 mm Leonardo OTO 127/64 oraz dwie armaty kal. 27 mm Rheinmetall MLG 27 (producent zapowiada, że będzie oferował nowe stanowisko artyleryjskie SeaSnake 27). Na pokładzie znajdzie się miejsce dla śmigłowca NH-90 oraz bezzałogowego statku powietrznego.

Charakterystyczną cechą okrętów ma być bardzo wysoka gotowość operacyjną. Mają one spędzać rocznie w morzu 5000 h, czyli przeszło 208 dni, czas ciągłej eksploatacji ma wynieść 24 miesiące, zaś okres pomiędzy większymi remontami 68 miesięcy.