Przejdź do serwisu tematycznego

Kanadyjski dostawca mostku dla niemieckich fregat typu 126

Kanadyjska spółka OSI Maritime Systems dostarczy zintegrowane mostki nawigacyjne na potrzeby przyszłych czterech niemieckich fregat rakietowych typu 126.

6 października kanadyjska spółka OSI Maritime Systems poinformowała o podpisaniu umowy z niderlandzką Damen Schelde Naval Shipbuilding w sprawie dostaw zintegrowanych mostków nawigacyjnych na potrzeby przyszłych czterech niemieckich fregat rakietowych typu 126 (z opcją na dwie kolejne), wcześniej znanych roboczo jako MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180) (MKS 180 już oficjalnie fregatą typu 126).

Artystyczna wizualizacja zintegrowanego mostku nawigacyjnego IBMS na fregacie rakietowej typu 126 / Grafika: OSI Maritime Systems

Umowę, podczas wirtualnej konferencji, sygnowali: dyrektor OSI Maritime Systems na Europę Frank Koudijs, wyższy dyrektor programowy F126 Dirk Henneberg, kierownik ds. zamówień w Damen Tom Weemae, dyrektor zarządzający Damen Hein van Ameijden, wiceprezes ds. sprzedaży OSI Maritime Systems Jim Davison oraz prezes i dyrektor generalny OSI Maritime Systems Ken Kirkpatrick.

W ramach porozumienia, kanadyjska spółka dostarczy cztery zintegrowane mostki nawigacyjne IBMS (Integrated Bridge Management Systems) na okręty oraz jeden do szkolnego ośrodka lądowego (Landanlage). IBMS ma bazować na zintegrowanym systemie nawigacyjnym ECPINS (Electronic Chart Precise, Integrated Navigation System).

ECPINS jest sercem, certyfikowanego przez Międzynarodową Organizację Morską IMO (International Maritime Organisation), typoszeregu zintegrowanego systemu nawigacyjnego OSI – MSC 252(83), wiodącego w marynarkach wojennych NATO i państw sojuszniczych systemu klasy WECDIS (Warship Electronic Chart Display and Information System) i ciągle rozwijanego od 35 lat. Obecnie, ECPINS jest w 80% kompatybilny z normą STANAG 4564 Edycja 3 dla systemów WECDIS i trwają prace nad jego pełną certyfikacją. Niemiecka marynarka wojenna (Deutsche Marine) będzie 24. użytkownikiem systemów klasy WEDCIS, które dostarczyła dotąd spółka OSI Maritime Systems.

Ken Kirkpatrick, prezes i dyrektor generalny OSI Maritime Systems, powiedział:

To zaszczyt mieć niemiecką marynarkę wojenną jako naszego 24. klienta i mieć doświadczenie sił morskich w zakresie wyjątkowych możliwości systemów OSI w zakresie wojskowych IBMS i WECDIS. Co więcej, projekt systemu będzie miał te same cechy wspólne, skalowalność i osiągi, co mostki nawigacyjne ECPINS z innych klientów z NATO i państw alianckich.

Niemiecka marynarka wojenna otrzyma cztery bardzo duże fregaty rakietowe typu 126 z opcją na dwie kolejne / Grafika: Damen Schelde Naval Shipbuilding

Rodzina systemów ECPINS składa się z wariantów przeznaczonych dla dużych okrętów nawodnych, okrętów podwodnych oraz szybkich łodzi patrolowych, co umożliwia ujednolicenie wyposażenia, interoperacyjność oraz niższe koszty eksploatacji i szkolenia. Ponadto, technologia bazowa ECPINS i IBMS umożliwi integrację z innymi systemami pokładowymi. W przypadku niemieckich fregat typu 126 będzie to system zarządzania walką (CMS, Combat Management System) typu Thales Tacticos. Zapewni też dane do systemu nawigacyjnego PNT (Position Navigation and Time) niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania innych systemów i sieci pokładowych.

Jim Davison, wiceprezes ds. sprzedaży w OSI Maritime Systems, dodał:

ECPINS idealnie nadaje się dla niemieckiej marynarki wojennej, ponieważ wszystkie funkcje pilotażowe systemu są oparte na serii dla brytyjskiej Royal Navy typu BR45 Navigation i są użytkowane przez większość NATO i bliskich sojuszników. Ponadto, ECPINS zapewnia również potężne korzyści operacyjne, takie jak silnik wyświetlania danych klasy wojskowej, zaawansowaną automatyczną pulę błędów oraz działające bez nawigacji satelitarnej taktyczne udostępnianie danych między okrętami nawodnymi i małymi jednostkami z ECPINS.

19 czerwca 2020 Damen Schelde Naval Shipbuilding poinformowała o podpisaniu umowy o wartości około 4,6 mld EUR z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na budowę czterech fregat rakietowych typu 126. Dostawa pierwszego okrętu ma nastąpić w 2027. Większość prac zostanie zrealizowanych w stoczni Blohm+Voss w Habmurgu. Okręty mają mają mierzyć około 155m i wypierać ok. 9 tys. ton, więc będą to bardzo duże fregaty. Ich głównym czujnikiem będą wielofunkcyjne radary Hensoldt TRS-4D AESA 3D, co pozwoli na realizację zadań obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej (Cztery MKS 180 zamówione).

Warto dodać na koniec, że na początku 2020, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), PGZ Stocznia Wojenna została partnerem strategicznym spółki OSI Maritime Systems w zakresie dostawy zintegrowanych systemów nawigacyjnych i taktycznych na wyposażenie okrętów Marynarki Wojennej RP. PGZ Stocznia Wojenna jest także członkiem Konsorcjum PGZ-Miecznik, które ma dostarczyć trzy fregaty rakietowe w ramach programu Miecznik dla Marynarki Wojennej RP (Miecznik: Potencjalni partnerzy PGZ w zakresie CMS, Stocznia Wojenna partnerem OSI Maritime Solutions).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X