19 stycznia niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że w grudniu ubiegłego roku otrzymała zamówienie od natowskiej agencji wsparcia NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) na dostawę symulatora Asterion dla niemieckich, morskich śmigłowców transportowych (Marinetransporthubschrauber) NH90 Sea Lion w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii.

Grupa Rheinmetall AG dostarczy symulator Asterion na potrzeby niemieckich, morskich śmigłowców transportowych NH90 Sea Lion w bazie Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Grupa Rheinmetall AG dostarczy symulator Asterion na potrzeby niemieckich, morskich śmigłowców transportowych NH90 Sea Lion w bazie Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Symulator, wraz z dostarczanymi równolegle oprogramowaniem, komputerami i tabletami, będzie służył do szkolenia personelu technicznego, który ma obsługiwać 18 zamówionych wiropłatów w 3. Skrzydle Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 5, MFG 5) niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine). Dostawa nastąpi jeszcze w tym roku. Nie ujawniono wartości zamówienia.

Instalację wyposażono w kabinę z panelami obsługowymi, które są odzwierciedleniem przyrządów i ekranów dotykowych, połączonych z konsolą kontroli misji. Urządzenie szczegółowo symuluje pełny zakres funkcji śmigłowca NH90, w tym układy hydrauliczne i elektryczne oraz systemy pokładowe. Podobne urządzenie zostało dostarczone wcześniej do niemieckich wojsk lądowych (Heer), które użytkują 82 śmigłowce transportowe NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter), zamówione w 2006. Urządzenie znajduje się w Międzynarodowym Centrum Szkolenia Śmigłowców w Faßbergu w Dolnej Saksonii.

W ramach unifikacji typów wyposażenia w Bundeswerze, w 2009 marynarka wojenna zgłosiła chęć zakupu wariantu NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) w liczbie 30 egzemplarzy. W marcu 2013 zamówienie zredukowano do 18. Oblot pierwszego śmigłowca morskiego dla Deutsche Marine, który otrzymał przydomek Sea Lion, nastąpił 8 grudnia 2016. Śmigłowce będą mogły operować z pokładów fregat rakietowych typu F124 i F125 oraz okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin. Będą zastępować 21 śmigłowców Westland WS-61 Sea King (Mk.41) w misjach poszukiwawczo-ratowniczych i zaopatrywania okrętów, a także rozpoznania i wsparcia operacji specjalnych.

W porównaniu ze standardowym NH90 NFH, Sea Lion otrzymał ulepszone wyposażenie nawigacyjne i łącznościowe do operowania w cywilnej przestrzeni powietrznej oraz dodatkowe czujniki i zaktualizowany system identyfikacji swój-obcy. Pod koniec listopada 2018 drugi prototyp, który oblatano rok wcześniej, zakończył wszystkie próby naziemne i w powietrzu, niezbędne do uzyskania kwalifikacji, która zakończyła się w pierwszym kwartale 2019. 18 lipca tego samego roku poinformowano o zakończeniu prób odbiorczych, a 24 października pierwszy śmigłowiec wszedł do służby (Koniec prób NH90 Sea Lion, 2019-07-20; NH90 Sea Lion dla Niemiec, 2019-10-28).

W międzyczasie, 31 lipca 2019 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) zatwierdził zakup kolejnej partii 31 śmigłowców NH90 NFH. Dostarczane od 2025 i oznaczone jako NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter) lub Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber zastąpią 22 śmigłowce morskie bazowania okrętowego Westland Super Lynx Mk.88A. Zakup zatwierdziła 31 listopada 2020 komisja budżetowa niemieckiego Bundestagu do spraw sił zbrojnych (Haushaltsausschuss) (Niemieckie NH90 Sea Tiger zatwierdzone, 2020-11-21; Kolejne NH90 dla Deutsche Marine, 2019-08-02).