12 października europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że konsorcjum NHIndustries (w skład którego oprócz Airbusa wchodzą Leonardo i Fokker) zawarło umowę z natowską agencją wsparcia NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) w sprawie opracowania modyfikacji i dostawy 10 średnich śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Troop Helicopter) Caïman w konfiguracji TFRA 2 dla francuskiego Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales).

Nowe funkcjonalności NH90 TTH TFRA 2 zapewnią znaczny wzrost zdolności operacyjnych, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak obszary pustynne czy wysokogórskie czy o ograniczonej widoczności (np. we mgle) / Grafika: Airbus Helicopters

Nowe funkcjonalności NH90 TTH TFRA 2 zapewnią znaczny wzrost zdolności operacyjnych, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak obszary pustynne czy wysokogórskie czy o ograniczonej widoczności (np. we mgle) / Grafika: Airbus Helicopters

Z kolei stosowna umowa pomiędzy francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction Générale de l’Armement, DGA) a NHIndustries została zawarta 29 września br. Nowe wiropłaty trafią do 4. pułku specjalnego (4e RHFS) wojsk lądowych (Armée de terre), począwszy od 2025 (Francja zainteresowana Chinookami, 2019-07-15;Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15; Nowe uzbrojenie dla francuskich Caracali, 2018-06-13).

Jak podkreśla komunikat prasowy Airbus Helicopters, NH90 TTH w konfiguracji TFRA 2 zostanie wyposażony w głowicę elektrooptyczną nowej generacji Safran EuroFLIR, z której obraz będzie przenoszony na wyświetlacze w kabinie i na tablety dla pilotów, strzelców pokładowych i  techników załadunku (loadmasterów). Czujniki zapewnią dane umożliwiające aktualizację planowania misji dla transportowanego pododdziału wojsk specjalnych (Francja: Super Pumy zastąpią Pumy, 2020-03-20).

Kabina śmigłowców zostanie zmodernizowana, a przedział desantu będzie wyposażony w nowy system szybko rozłącznych drzwi składanych i nową belkę z liną desantową, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych.

Uzupełnieniem standardowego wyposażenia NH90 TTH, takiego jak 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M oraz zewnętrzne zbiorniki paliwa, stanowić będą nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.

W drugim etapie modernizacji przewiduje się montaż rozszerzonego systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (DAS, Distributed Aperture System), złożonego z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu nahełmowym pilotów HMSD-DD. Zwiększy to świadomość sytuacyjną podczas lotów przy słabej widoczności.

Nathalie Tarnaud-Laude, dyrektor programu NH90 w Airbus Helicopters i prezes konsorcjum NHIndustries, powiedziała, że modernizacja do konfiguracji TFRA 2 wprowadzi do śmigłowców NH90 TTH nowe technologie cyfrowe, usprawniające prowadzenie wsparcia operacji specjalnych i aeromobilnych. Dodała, że pakiet ten w dalszej kolejności będzie oferowany pozostałym użytkownikom tych śmigłowców, a więc np. Włochom (UH-90A) czy Hiszpanii (HT-29 Caimán) (Symulator NH90 w Hiszpanii, 2019-10-26).

NH90 TTH do wsparcia operacji specjalnych dysponują również australijskie wojska lądowe (oznaczone jako MRH-90 Taipan), ale według najnowszych informacji zostaną one zastąpione amerykańskie śmigłowce Lockheed Martin/Sikorsky HH-60W lub MH-60M z rodziny Black Hawk (Black Hawki dla Australii, 2020-10-06).