14 października europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że w ramach konsorcjum NHIndustries, razem z Leonardo i Fokker, dostarczono hiszpańskim wojskom lotniczym (Ejército del Aire) pierwszy z dwunastu zamówionych śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) w wersji do misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search And Rescue) i bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR, Combat Search And Rescue).

W produkcji NH90 ważny udział ma hiszpański przemysł: lokalne zakłady Airbus Helicopters zajmują się produkcją kadłuba oraz rozwojem i integracją oprogramowania awionicznego. Z kolei spółka Indra dostarcza symulatory misji poziomu D dla pilotów tych śmigłowców / Zdjęcie: Airbus Helicopters

W produkcji NH90 ważny udział ma hiszpański przemysł: lokalne zakłady Airbus Helicopters zajmują się produkcją kadłuba oraz rozwojem i integracją oprogramowania awionicznego. Z kolei spółka Indra dostarcza symulatory misji poziomu D dla pilotów tych śmigłowców / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Nowe wiropłaty będą stopniowo zastępować w tej roli śmigłowce Eurocopter AS332 Super Puma w ramach 803. i 804. Eskadry 48. Skrzydła (803; 803 Escuadron 48 Ala) z bazy lotniczej Cuatro Vientos w Madrycie. Po wejściu do służby otrzymają oznaczenie HD.21. Warto przypomnieć, że przekazany wczoraj egzemplarz po raz pierwszy sfotografowano 10 marca br. w zakładach Airbus Helicopters w Marsylii (Pierwszy NH90 SAR dla Hiszpanii, 2020-03-12).

Hiszpania zamówiła łącznie czterdzieści pięć NH90 TTH w różnych konfiguracjach w wersji GSPA pod nazwą HT-29 Caimán, które mają być używane przez trzy rodzaje sił zbrojnych. Trzynaście z nich zostało już przekazanych do sił aeromobilnych FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra) dla batalionu Maneuver III w Agoncillo (z szesnastu zamówionych). Wersja ta jest przystosowana do transportu żołnierzy i ładunków oraz wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych, ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej, w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca Ejército del Aire, gen. Javier Salto Martínez-Avial powiedział, że dla hiszpańskich lotników NH90 stanowić będzie podstawowe narzędzie do wykonywania szerokiego wachlarza misji, w tym taktycznego transportu żołnierzy i wsparcia logistycznego w misjach pokojowych lub odbudowy oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych w nieprzyjaznym środowisku, które dla jednostek śmigłowcowych stanowią jedno z najtrudniejszych i złożonych zadań.

Analiza
W 2005 Ministerstwo Obrony Hiszpanii planowało zakup nawet 45 śmigłowców NHI NH90, napędzanych silnikami turbowałowymi GE Aviation CT7. Według szacunków z 2010 miały one kosztować nawet 1,26 mld EUR (5,67 mld zł), jednak dwa lata później kosztorys wzrósł dwukrotnie aż do 2,46 mld EUR (11,07 mld zł). W związku z tym zamówienie zostało zredukowano najpierw do 37, a potem do 22 wiropłatów.

W styczniu 2018 prezes generalny NHIndustries Vincent Dubrule informował, że Hiszpania jest skłonna zamówić kolejne 23 wiropłaty. Tak też stało się 16 listopada tego samego roku, gdy Ministerstwo Obrony Hiszpanii zdecydowało się na uzupełnienie liczby zamówionych wiropłatów  i powrotu do pierwotnej liczby 45. Z tej liczby 17 trafi do wojsk lądowych i 6 do wojsk lotniczych. Wartość podpisanej umowy to 1,38 mld EUR (6,21 mld zł) (Symulator NH90 w Hiszpanii, 2019-10-26).