30 lipca szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że podpisała umowę o wartości około 4,6 mld SEK (2,07 mld zł) z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na modernizację systemu zarządzania walką, systemów radarowych i kierowania ogniem czterech fregat rakietowych typu F123 Brandenburg.
Saab zmodernizuje systemy radarowe i kierowania ogniem czterech niemieckich fregat rakietowych typu F123 Brandenburg / Grafika: Saab Defence and Security
Prace zostaną zrealizowane w latach 2021-2030. Saab Defence and Security będzie głównym wykonawcą umowy i zleci niemieckiej stoczni Abeking & Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft z Lemwerder w Dolnej Saksonii prace stoczniowe, podczas gdy niemiecka spółka ESG Elektroniksystem- und Logistik z Monachium w Bawarii zapewni wsparcie logistyczne.
Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security, powiedział:
Jesteśmy dumni, że Niemcy wybrały Saaba jako dostawcę i integratora systemu walki dla fregat, które mają zostać poddane przeglądowi (Mid-Life Upgrade – przyp. red.). Z niecierpliwością oczekujemy na wzmocnienie zdolności Niemiec do integracji krajowych systemów walki, tworząc wysoki odsetek wartości i świadczenia usług w tym kraju. Umowa ta jeszcze bardziej wzmocni nasze relacje z Niemcami na wiele lat.
Umowa obejmuje dostawę i integrację okrętowego systemu walki 9LV, wielofunkcyjnych radarów średniego zasięgu 3D Sea Giraffe 4A i Sea Giraffe 1X, optoelektronicznego i radarowego systemu kierowania ognia Ceros 200 (CElsius tech Radar and Optronic Site), a także systemów innych dostawców, w tym systemu identyfikacji swój-obcy IFF. Zawiera także kompleksowy pakiet logistyczny, który będzie wspierał możliwości operacyjne fregat. Saab będzie prowadził prace w Niemczech, Szwecji i Australii.
Radiolokatory Sea Giraffe 4A pozwalają na obserwację przestrzeni powietrznej i realizację zadań obrony przeciwlotniczej, a także ostrzeganie i lokalizowanie celów dla systemów zwalczania celów naziemnych i morskich. Jest to cyfrowy, wielokanałowy system wyposażony w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pracującą w paśmie S i z modułami nadawczo-odbiorczymi opartymi na technologii azotku galu (GaN) (Giraffe 4A i ARTHUR dla Szwecji).
Sea Giraffe 1X jest najmniejszym tego typu urządzeniem produkowanym przez Saaba, oraz jednym z najmniejszych radarów na rynku. Zadebiutował w maju 2014. Stacje zapewniają analogiczne zdolności jak większe wielozadaniowe radary obserwacji przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morza z rodziny AMB, ale w zasięgu instrumentalnym w paśmie X (8-12,5 GHz) do 100 km (DSEI2019: Debiut Giraffe 1X).
Cztery fregaty typu F123 Brandenburg: FGS Brandenburg (F215), Schleswig-Holstein (F216), Bayern (F217) i Mecklenburg-Vorpommern (F218) zostały zbudowane w latach 1992-1995 i weszły do służby w niemieckiej marynarce wojennej (Deutsche Marine) w latach 1994-1996. Okręty mają po 139 m długości, 16,7 m szerokości, 6,3 m zanurzenia i 4900 t wyporności pełnej. Napęd typu CODOG zapewnia im prędkość maksymalną do 29 węzłów. Załoga liczy 214 oficerów i marynarzy (MKS 180 już oficjalnie fregatą typu 126, Niemcy odebrali drugą fregatę F125).
Obecne wyposażenie elektroniczne składa się z wielofunkcyjnych radarów Thales SMART-S, radarów dozoru powietrznego 2D Thales LW 08, optoelektronicznego radaru kierowania ogniem Thales STIR 180, systemu zarządzania walką Thales TACTICOS (urządzenia Thalesa zostały zintegrowane w ramach wcześniejszej modernizacji o kryptonimie Fähigkeitsanpassung FüWES sprzed dziesięciu lat – przyp. red.), sonaru kadłubowego średniej częstotliwości STN Atlas DSQS-23BZ, czujnika optoelektronicznego Rheinmetall MSP 600 pracującego w podczerwieni, systemu walki radioelektronicznej/rozpoznania FL 1800 S i dwóch radarów nawigacyjnych.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.