Przejdź do serwisu tematycznego

Katar odbiera śmigłowce NH90

Europejskie konsorcjum NHIndustries rozpoczęło dostawy do Kataru pierwszych średnich śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90, zamówionych przez to państwo w marcu 2018.

3 stycznia br. włoska spółka Leonardo Helicopters (część grupy Leonardo) poinformowała o rozpoczęciu dostaw do Kataru pierwszych egzemplarzy z 28 średnich śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90, zamówionych przez to państwo 14 marca 2018 podczas międzynarodowych targów obronnych Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference (DIMDEX 2018) za równowartość ponad 3 mld EUR. Katar zamówił 12 śmigłowców transportowych w wersji TTH (Tactical Transport Helicopter) i 16 śmigłowców morskich w wersji NFH (NATO Frigate Helicopter). Opcja do umowy zawiera kolejne 12 wiropłatów (po 6 każdej wersji) (DIMDEX2018: Śmigłowce NH90 dla Kataru).

Europejskie konsorcjum NHIndustries rozpoczęło dostawy do Kataru pierwszych średnich śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90, zamówionych przez to państwo w marcu 2018 / Zdjęcie: Leonardo

Choć o dostawie producent śmigłowców, wchodzący w skład konsorcjum NHIndustries (wraz z Airbus Helicopters i Fokker Aerostructures), informuje dopiero na początku 2022 roku, to faktycznie zostały one przekazane w grudniu 2021, gdyż jeden z już dwóch gotowych NH90 (jeden TTH i jeden NFH) pojawił się 18 grudnia na defiladzie wojskowej z okazji dnia unifikacji kraju (Al-Yawm al-Waṭani li-Qaṭar). TTH został formalnie dostarczony 11 grudnia, natomiast NFH zostanie przekazany w najbliższych miesiącach (Katarski F-15QA Ababil zaprezentowany).

Montaż NH90 TTH odbywa się we Francji w zakładach Airbus Helicopters w Marignane, natomiast NH90 NFH we Włoszech w zakładach Leonardo Helicopters w Tessere. Oblot pierwszego katarskiego NH90 NFH odbył się 15 grudnia 2020, natomiast NH90 TTH 18 grudnia 2020. Konsorcjum zapewni ośmioletni pakiet usług wsparcia i szkoleń dla załóg oraz obsługi technicznej. Dostawy zaplanowano, że rozpoczną się przed czerwcem 2022 i zakończą w 2025. Leonardo dostarcza też głowice elektrooptyczne LEOSS-T HD, rejestratory wideo HD Mission, automatyczny system identyfikacji oraz taktyczne łącza wideo i wyświetlacz Full HD dla konsol w kabinach (Katar zainteresowany F-35).

NH90 TTH jest śmigłowcem transportowym, zaprojektowanym dla wojsk lądowych i przeznaczonym do transportu 20 żołnierzy lub 2,5 t ładunku. Może wykonywać zadania poszukiwawczo-ratownicze (SAR) oraz operacje ewakuacji medycznej rannych (MEDAVEC/CASEVAC). Wariant NFH może zostać przystosowany do zwalczania okrętów nawodnych (ASuW) i podwodnych (ASW) i ochrony okrętów przed zagrożeniem z powietrza. Istnieje również możliwość konwersji do dostarczania zaopatrzenia (VERTREP), zadań SAR i transportowych (Pierwszy Rafale dla Kataru).

W przypadku emirskich sił zbrojnych Kataru, morski wariant trafi na wyposażenie czterech korwet wielozadaniowych typu Doha, z których pierwsza, Al Zubarah (F 101), została przekazana emirskim siłom morskim przez włoską spółkę stoczniową Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, 28 października 2021. Drugi okręt z serii, Damsah (F 102) został zwodowany 13 lutego, a trzeci, Al Khor (F 103) – 30 września ub. r. Trwa też budowa czwartego, Sumaysimah (F 104), pod który stępkę położono 13 lutego ub. r. (Pierwsza z czterech włoskich korwet dla Kataru).

Ponadto, katarskie NH90 NFH mają zostać zintegrowane z lekkimi przeciwokrętowymi pociskami rakietowymi o wydłużonym zasięgu Marte ER, które dostarczy europejskie konsorcjum MBDA. 14 grudnia ub. r. informowano o zakończeniu programu prób nowego uzbrojenia. 30 marca 2018 Katar zamówił partię 50 pocisków tego typu (Koniec prób pocisku MBDA Marte ER).

Nowe śmigłowce zastąpią m.in. przestarzałe Westland Sea King (11 egz.) i Aérospatiale Gazelle SA342 (13 egz.), a oferta europejska pokonała kontrpropozycję amerykańską spółki Lockheed Martin ze śmigłowcami: transportowym UH-60M Black Hawk oraz morskim MH-60R Seahawk. Katar jest drugim użytkownikiem NH90 na Bliskim Wschodzie: w 2004 dwadzieścia wiropłatów zamówił Oman, których dostawy rozpoczęto w 2010 (Kolejne AH-64E dla Kataru).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X