Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada wybrała P-8A Poseidon w programie CMMA

Rząd kanadyjski zakupi dla królewskich wojsk lotniczych RCAF 16 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon w ramach programu pk. Canadian Multi-Mission Aircraft na następców CP-140M Aurora.

27 marca br. kanadyjski urząd usług i zamówień publicznych PSGC (Public Services and Procurement Canada) poinformował, że rząd w Ottawie zakupi dla królewskich wojsk lotniczych RCAF (Royal Canadian Air Force) 16 amerykańskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych (bazowania lądowego) Boeing P-8A Poseidon w ramach programu pod kryptonimem Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) na następców CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion).

Zdjęcie: Boeing

Jednocześnie poinformowano o wysłaniu zapytania ofertowego (Letter of Request, LoR) do amerykańskiego rządu na wspomniane 16 samolotów patrolowych i ZOP procedurą FMS (Foreign Military Sales). Należy oczekiwać w najbliższych miesiącach zgodny Departamentu Stanu USA wraz z przedstawieniem dokładnego pakietu i jego maksymalnej, szacowanej wartości. Później, Ottawa rozpocznie negocjowanie umowy międzyrządowej.

Informację o wyborze P-8A Poseidon skomentowała spółka Boeing:

P-8A to sprawdzona platforma do wielu misji, która spełnia wszystkie wymagania i będzie chronić wody Kanady i jej granice dla przyszłych pokoleń. Z niecierpliwością oczekujemy współpracy z rządami USA i Kanady w celu sfinalizowania tej sprzedaży w ramach procedury Foreign Military Sales. Wraz z naszymi kanadyjskimi partnerami branżowymi, spółkami CAE, GE Aviation Canada, IMP Aerospace & Defense, KF Aerospace, Honeywell Aerospace Canada, Raytheon Canada i StandardAero – jesteśmy zobowiązani do zapewnienia 100% korzyści przemysłowych i technicznych, które znacznie zwiększą kanadyjską przestrzeń powietrzną i przemysł obronny.

Zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie CMMA zostało opublikowane w lutym 2022. PGSC poszukiwał dostawcy nowych wielozadaniowych samolotów patrolowych dalekiego zasięgu, które zastąpią 15 egzemplarzy zmodernizowanych CP-140M Aurora, wprowadzonych do służby operacyjnej w 1980 roku.

Jeszcze 10 lutego tego samego roku amerykańska spółka Boeing poinformowała, że zaoferowała samoloty P-8A Poseidon, użytkowane obecnie przez siły zbrojne USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz. zamówionych). Wkrótce dołączą do nich również Korea Południowa (P-8K; 6 zamówionych), Nowa Zelandia (4 egz.) i Niemcy (5 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska. Spółka dostarczyła ponad 140 samolotów, które wylatały dotąd ponad 400 tys. godzin.

Wybór oferty Boeinga był z góry oczywisty. Obecnie, w zakresie samolotów patrolowych dalekiego zasięgu, P-8A Poseidon w zasadzie nie ma konkurencji na rynkach międzynarodowych (a właściwie zachodnim), a takim miał stać się francusko-niemiecki samolot patrolowy bazowania lądowego kr. MAWS (Maritime Airborne Warfare System) na bazie platformy Airbus A320neo, z którego jednak rząd w Berlinie wycofał się na rzecz właśnie gotowej konstrukcji, jaką jest Poseidon. Dostępne na rynku takie samoloty patrolowe jak np. Airbus C295MPA Persuader (Maritime Patrol Aircraft), Rheinland Air Services RA72 Sea Eagle (na bazie ATR 72) czy Dassualt Falcon 2000 MSA charakteryzują się gorszymi parametrami niż P-8A. Niemniej udział w postępowaniu rozważała spółka Bombardier Aviation z platformą Global 7500.

Warto dodać, że pierwsze próby zastąpienia starzejących się Aurora były podejmowane już w 2011. Wówczas brano pod uwagę zakup 14 samolotów (wówczas flota CP-140M liczyła 18 egzemplarzy), a platformami które rozpatrywano były: rzeczony P-8A Poseidon, a także Raytheon Sentinel, bazujący na płatowcu Bombardier Global Express.

O ile program CMMA to sukces Boeinga w Kanadzie, to w ostatnich miesiącach amerykańska spółka poniosła tam również dwa niepowodzenia w innych dużych programach zakupowych dla RCAF. 14 lipca ub. r. Departament Obrony Kanady zdecydował się na zakup dwóch samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability), który docelowo ma na celu zastąpienie pięciu samolotów Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-300). Odrzucono tym samym kontrofertę Boeinga z KC-46A Pegasus.

Natomiast 10 stycznia br. sfinalizowano umowę na zakup 88 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II w programie FFCP (Future Fighter Capability Project) na następców samolotów Boeing CF-188A/B i F/A-18 Hornet (63 jedno- i 23 dwumiejscowych). Planuje się również przeznaczyć dodatkowe środki na zakup amunicji lotniczej do nich. Co warte dodania, pod koniec listopada 2021 odrzucono kontrofertę Boeinga z F/A-18E/F Super Hornet Block III.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X