14 sierpnia Airbus Defence and Space poinformowało, że wchodząca w jej skład spółka Airbus Corporate Jets (ACJ) otrzymała zamówienie od Lufthansa Technik na produkcję i dostawę pierwszego z dwóch samolotów pasażerskich A321LR. Zostaną one zabudowane w konfiguracji do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Operatorem samolotów będą niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe).
Airbus A321LR został zaprojektowany do wykonywania lotów długodystansowych do 7500 km (4200 mil morskich) o długotrwałości 9,5 godzin. Jak dotąd uzyskano ponad 110 zamówień z rynku komercyjnego. Samolot jest częścią rodziny A320neo. / Grafika: Airbus Defence and Space
Oprócz zadań związanych z przewozem VIP-ów, samoloty będą również przeznaczone do transportu żołnierzy (maksymalnie do 163 pasażerów) lub misji ewakuacji medycznej (pomieszczą 6 pacjentów wymagających intensywnej opieki lekarskiej lub 12 pacjentów w stanie średnim, nie zagrażającym życiu) (COVID-19: Wsparcie francuskiego A330 MRTT, 2020-03-19).
Nowo wyprodukowane A321LR zastąpią w linii dwa samoloty średniego zasięgu A319-133X CJ. W jednym z nich, w marcu 2019 federalny minister spraw zagranicznych Heiko Maas utknął w Mali z powodu awarii układu hydraulicznego (Koncepcyjny Airbus A320neo M3A, 2018-07-26).
Wcześniej, 20 maja 2019 niemiecki rząd zamówił trzy dalekodystansowe samoloty ACJ350-900 XWB za równowartość 1,2 mld EUR (5,28 mld zł). Pierwszy ma zostać dostarczony jeszcze w br., a dwa pozostałe w 2022. Zastąpią one w linii dwa samoloty dalekiego zasięgu A340-313X VIP (ACJ350-900 XWB dla Niemiec, 2019-05-21).
Rząd federalny Niemiec użytkuje dwanaście statków powietrznych różnych typów i klas, które są w składzie eskadry Luftwaffe FlBschftBMVg (Flugbereitshaft des Bundesministerium der Verteidigung) i stacjonują w portach lotniczych Berlin-Tegel oraz Kolonia/Bonn. Oprócz wspomnianych czterech samolotów dalekiego- i średniego zasięgu są to: pojedynczy A321-200 średniego zasięgu, cztery Bombardiery Global 5000 oraz trzy śmigłowce AS532 Cougar.
Flotę Luftwaffe FlBschftBMVg uzupełnia jeden Airbus A310 MRT (10+23 Kurt Schumacher), 4 Airbusy A310 MRTT (10+24 Otto Lilienthal, 10+25 Hermann Köhl, 10+26 Hans Grade I 10+27 August Euler). W przyszłości mają je uzupełnić wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), które zamówiono w ramach wielonarodowego konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) (Pierwszy A330 MRTT przekazany NATO MMF, 2020-06-30).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.