Przejdź do serwisu tematycznego

Poseidon oferowany Kanadzie

Amerykańska spółka Boeing zaoferowała samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon królewskim wojskom lotniczym Kanady jako następcę samolotów CP-140M Aurora.

10 lutego br. amerykańska spółka Boeing zaoferowała samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon królewskim wojskom lotniczym Kanady (RCAF, Royal Canadian Air Force) jako następcę samolotów CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion). Wynika to z faktu uruchomienia przez kanadyjskim urząd PSGC (Public Services and Procurement Canada) dialogu technicznego w ramach programu o kryptonimie CMMA (Canadian Multi-Mission Aircraft) i wysłaniu zapytania o informację (RFI, Request For Information) w tej sprawie.

Amerykańska spółka Boeing zaoferowała samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon królewskim wojskom lotniczym Kanady jako następcę samolotów CP-140M Aurora / Grafika: Boeing

Program CMMA ma na celu pozyskanie nowych wielozadaniowych samolotów patrolowych dalekiego zasięgu, które zastąpią 15 egzemplarzy zmodernizowanych CP-140M Aurora, wprowadzonych do służby operacyjnej w 1980 roku. Warto dodać, że pierwsze próby zastąpienia starzejących się Aurora były podejmowane już w 2011 roku. Wówczas brano pod uwagę zakup 14 samolotów (wówczas flota CP-140M liczyła 18 egzemplarzy), a platformami które rozpatrywano były: rzeczony P-8A Poseidon, a także Raytheon Sentinel, bazujący na płatowcu Bombardier Global Express (Eskadra RAF z Sentinel R.1 rozwiązana).

Jak informuje Boeing, ponad 140 samolotów P-8 wylatało dotąd bezwypadkowo ponad 400 tys. godzin w siłach zbrojnych USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz. zamówionych). Wkrótce dołączą do nich Korea Południowa (P-8K; 6 zamówionych), Nowa Zelandia (4 egz.) i Niemcy (5 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska (Pierwszy koreański P-8K Poseidon, Współpraca Boeinga z niemieckim przemysłem na rzecz P-8A Poseidon, Sześć P-8I Neptune dla Indii, Prezentacja pierwszego norweskiego Poseidona, LRASM na uzbrojenie Poseidonów).

Tim Flood, dyrektor Boeinga ds. rozwoju międzynarodowego biznesu w Europie i obu Amerykach, powiedział:

P-8A Poseidon wykazał, że jest to obecnie najbardziej wszechstronny samolot wielozadaniowy na świecie i oferuje kompletne rozwiązanie dla wymagań CMMA w Kanadzie. Zasięg, prędkość i wytrzymałość P-8 sprawiają, że jest to idealna platforma do monitorowania północnych i morskich podejść Kanady, a Poseidon zapewni powiązaną (z siłami zbrojnymi USA – przyp. red.) interoperacyjność w celu spełnienia zobowiązań Kanady w zakresie bezpieczeństwa. W połączeniu z solidnym planem partnerstwa przemysłowego oferta Boeinga będzie opierać się na udanych osiągnięciach w zakresie przyczyniania się do wzrostu gospodarczego Kanady przez cały okres trwania programu CMMA.

Obecnie, w zakresie samolotów patrolowych dalekiego zasięgu, P-8A Poseidon w zasadzie nie ma konkurencji na rynkach międzynarodowych (a właściwie zachodnim), a takim miał stać się francusko-niemiecki samolot patrolowy bazowania lądowego kr. MAWS (Maritime Airborne Warfare System) na bazie platformy Airbus A320neo, z którego jednak rząd w Berlinie wycofał się na rzecz właśnie gotowej konstrukcji, jaką jest Poseidon. Dostępne na rynku takie samoloty patrolowe jak Airbus C295MPA Persuader (Maritime Patrol Aircraft), Rheinland Air Services RA72 Sea Eagle (na bazie ATR 72) czy Dassualt Falcon 2000 MSA charakteryzują się słabszymi parametrami niż P-8A (Studium wykonalności francusko-niemieckiego samolotu patrolowego).

Na koniec warto dodać, że spółka Boeing w ostatnich kilku miesiącach nie radził sobie na rynku kanadyjskim w sferze lotnictwa wojskowego. Pod koniec listopada ub. r. odrzucono ofertę z samolotem wielozadaniowym F/A-18E/F Super Hornet Block III na następcę CF-188A/B i F/A-18 Hornet w ramach programu FFCP (Future Fighter Capability Project), natomiast na początku kwietnia tego samego roku odrzucono ofertę z samolotem transportowo-tankującym KC-46A Pegasus na następcę CC-150 Polaris w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability) (Boeing odpadł z kanadyjskiego programu następcy Horneta, A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X