Przejdź do serwisu tematycznego

Prezentacja pierwszego norweskiego Poseidona

W zakładach Boeinga w Renton zaprezentowano pierwszy z pięciu zamówionych przez Norwegię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.

9 lipca w zakładach amerykańskiej spółki Boeing w Renton w stanie Waszyngton zaprezentowano pierwszy z pięciu zamówionych przez Norwegię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Samolot był montowany od 12 kwietnia br., gdy z zakładów spółki Spirit AeroSystems w Wichita w Kansas dotarł jego kadłub (Montaż pierwszego norweskiego Poseidona).

W zakładach Boeinga w Renton zaprezentowano pierwszy z pięciu zamówionych przez Norwegię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon

Egzemplarz o numerze seryjnym 9582, który opuścił właśnie lakiernię, otrzymał nazwę własną Vingtor, co nawiązuje do jednego z szesnastu imion boga Thora (pozostałe samoloty otrzymają nazwy własne: Viking, Ulabrand, HuginMunin). Nazwy, wzięte z mitologii nordyckiej, są nawiązaniem do tradycji sprzed prawie 80 lat, gdy imiona te otrzymały patrolowe łodzie latające Consolidated PBY-5 Catalina (będące w służbie od 1942). Później imiona przeniosły się na sześć obecnie wykorzystywanych samolotów P-3 Orion (w tym P-3C przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych i P-3N do zadań poszukiwawczo-ratowniczych) (LRASM na uzbrojenie Poseidonów).

Oblot rzeczonego samolotu ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu. Później zostanie od doposażony w systemy misji i dostawa dla zamawiającego zaplanowana jest w przyszłym roku. Trafi on do 333. Eskadry (333 skv) norweskich królewskich wojsk lotniczych (Luftforsvaret) i będzie stacjonował w bazie lotniczej Harstad-Narvik/Evenes (eskadra zostanie przeniesiona z Andenes/Andoya). Lotnisko znajduje się w okręgu Nordland na północy kraju, skąd Norwegowie obserwują rosyjską aktywność wojskową na morzu od lat 1960 (Niemiecka TKMS z największym zamówieniem w historii).

Ministerstwo obrony Norwegii ogłosiło zakup pięciu Poseidonów 25 listopada 2016. Oprócz zastąpienia wspomnianych P-3C/N, nowe samoloty wypełnią zadania trzech samolotów walki radioelektronicznej Dassault DA-20 ECM. Produkcja samolotów odbywa się na podstawie aneksu o wartości 2,45 mld USD z 25 stycznia 2019 na budowę 10. partii produkcyjnej obejmującej łącznie 19 samolotów dla USA, Wielkiej Brytanii i Norwegii (Następne P-8A Poseidon).

Imiona norweskich Poseidonów nawiązują do mitologii nordyckiej i będą kontynuować prawie 80-letnią tradycję / Zdjęcia: Boeing

Jak dotąd Boeing dostarczył ponad 100 egzemplarzy samolotów P-8A Poseidon, które trafiły do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force), marynarki wojennej Indii jako P-8I Neptune (Bhāratīya Nau Senā) i królewskich brytyjskich wojsk lotniczych (RAF, Royal Air Force) (Sześć P-8I Neptune dla Indii, Setny Poseidon dla US Navy, Jedenasta partia Poseidonów, Oblot Poseidon MRA Mk1).

Kolejnymi użytkownikami Poseidonów będą Korea Południowa i Nowa Zelandia oraz Niemcy, a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska (Współpraca Boeinga z niemieckim przemysłem na rzecz P-8A Poseidon, P-8A Poseidon dla Korei).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X