20 maja europejski koncern Airbus poinformował, że niemiecki rząd federalny złożył zamówienie na trzy samoloty dalekiego zasięgu Airbus ACJ350-900 XWB do przewozu najważniejszych osób w państwie, transportu żołnierzy i ewakuacji medycznej. Pierwszy trafi do odbiorcy w 2020, a pozostałe w 2022. Nowe samoloty zastąpią dwa obecnie użytkowane A340-313X VIP. Zgodnie z wcześniejszą informacją Federalnego Ministerstwa Obrony, trzy samoloty mają kosztować 1,2 mld EUR (5,16 mld zł).

Airbus otrzymał zamówienia około na 900 samolotów z rodziny A350, z czego 250 już dostarczono liniom lotniczym na całym świecie. /Zdjęcie: Airbus

Airbus otrzymał zamówienia około na 900 samolotów z rodziny A350, z czego 250 już dostarczono liniom lotniczym na całym świecie. /Zdjęcie: Airbus

Jak podkreśla niemiecki resort obrony, nowe samoloty znacząco zwiększą gotowość operacyjną i zdolności transportowe ministerstwa. Po zakończeniu dostaw, dwa obecnie użytkowane A340-313X VIP zostaną wycofane ze służby. Przyspieszenie decyzji o zakupie nowych samolotów ma związek m.in. z incydentem z 29 listopada 2018. A340-313X VIP o nazwie własnej Konrad Adenauer z kanclerz Angelą Merkel na pokładzie wystartował z Berlina udając się na szczyt państw G20 w Buenos Aires, jednak zawrócił znad Holandii i musiał awaryjnie lądować w Kolonii. Jak się okazało doszło do całkowitej awarii systemu łączności.

Ten sam samolot ponownie doznał awarii w styczniu 2019 w Etiopii z niemieckim prezydentem Frankiem-Walterem Steinmeierem na pokładzie, a w tym samym miesiącu federalny minister ds. współpracy gospodarczej i rozwoju Gerd Müller odwołał swój lot do Namibii z tych samych przyczyn. Z kolei w marcu federalny minister spraw zagranicznych Heiko Maas utknął w Mali z powodu awarii układu hydraulicznego w innym samolocie rządowym, A319-133X CJ.

Analiza
Rząd federalny Niemiec wykorzystuje dwanaście statków powietrznych różnych typów i klas, które są w składzie eskadry Luftwaffe FlBschftBMVg (Flugbereitshaft des Bundesministerium der Verteidigung) i stacjonują w portach lotniczych Berlin-Tegel oraz Kolonia/Bonn. Są to dwa samoloty dalekiego zasięgu A340-313X VIP, dwa średniego zasięgu A319-133X CJ i jeden A321-200, cztery samoloty klasy biznesowej Bombardier Global 5000 oraz trzy śmigłowce AS532 Cougar. Są wspierane przez jeden samolot transportowy A310 MRT oraz cztery powietrzne tankowce A310 MRTT.

Opis
Oznaczenie ACJ350-900 XWB odnosi się do spółki-córki Airbus Corporate Jets (ACJ), która opracowała wnętrze kabiny w standardzie biznesowym Easyfit o powierzchni 270 m2 dla szerokokadłubowego samolotu pasażerskiego A350-900ULR (Ultra Long Range) o wydłużonym zasięgu. Kabina charakteryzuje się standardowymi mocowaniami i interfejsami do instalacji wyposażenia. Samolot jest zdolny do transportu 25 osób na odległość maksymalnie 20 550 km (11 100 mil morskich) lub ponad 22 godziny lotu, gdyż w porównaniu z pierwowzorem zwiększono liczbę zbiorników paliwa. Z kolei XWB odnosi się do napędu samolotu, czyli dwóch silników turbowentylatorowych Rolls-Royce Trent XWB-97 o maksymalnym ciągu 430 kN i zredukowanej emisji zanieczyszczeń.

A350 jest także pierwszym samolotem Airbusa, którego kadłub i skrzydła zostały wykonane z kompozytów, zbrojonych włóknem węglowym. Są one odporne na korozję i zjawisko zmęczenia materiału, redukując masę całkowitą kadłuba. Skrzydła samolotu mają 32 m długości i 6 m szerokości. Są największymi komponentami w lotnictwie cywilnym wykonanymi z kompozytu na bazie włókna węglowego. Ich kształt zapewniają redukcję zużycia paliwa o 25%. Są produkowane w zakładach Airbusa w brytyjskim Broughton.