Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy nowozelandzki P-8A Poseidon

Amerykańska spółka Boeing zaprezentowała pierwszy z czterech zamówionych przez Nową Zelandię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon, następców przestarzałych już P-3K2 Orion.

21 lipca br. amerykańska spółka Boeing zaprezentowała pierwszy z czterech zamówionych przez Nową Zelandię dla swoich królewskich wojsk lotniczych (Royal New Zealand Air Force, RNZAF) samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon, następców przestarzałych już P-3K2 Orion (Nowa Zelandia potwierdza zakup Super Herculesów).

Pierwszy nowozelandzki P-8A Poseidon po opuszczeniu malarni w Renton w stanie Waszyngton / Zdjęcie: Boeing

Rzeczony samolot z emblematem RNZAF (z charakterystycznym ptakiem kiwi) został wytoczony z zakładów malarskich Boeing w Renton w stanie Waszyngton i w najbliższym czasie powróci na linię montażową samolotów pasażerskich i wojskowych w Everett koło Seattle, gdzie nastąpi montaż wyposażenia specjalistycznego. W międzyczasie nastąpi oblot techniczny. Zgodnie z planami, przekazanie zamawiającemu ma nastąpić w grudniu br.

Poseidony będą następcami obecnie czterech (z sześciu) samolotów Lockheed P-3K2 Orion, użytkowanych w 5. Eskadrze RNZAF w bazie lotniczej Auckland od 1965. W październiku 2021 wycofany został pierwszy z nich o nr NZ4203, a w bieżącym roku następny o nr NZ4206. Pozostała czwórka ma zostać skreślona ze stanu do 2023 i ostatecznie przeniesiona do bazy lotniczej Woodbourne. Warto zauważyć, że po przezbrojeniu w P-8A, 5. Eskadra zostanie przeniesiona do bazy lotniczej Ohakea.

Boeing publicznie zaoferował Poseidony Nowej Zelandii jeszcze w 2008, sugerując, że flota Orionów musi zostać zastąpiona do 2025. W kwietniu 2017 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż 4 P-8A wraz z wyposażeniem i wsparciem za maksymalnie 1,46 mld USD. W lipcu 2018 rząd Nowej Zelandii zatwierdził zakup z dostawami w 2023.

Wszystkie cztery samoloty P-8A zamówiono w marcu 2019. RNZAF planuje eksploatować ten typ przez co najmniej 30 lat. We wrześniu 2020 roku pierwsza nowozelandzka załoga P-8A pomyślnie ukończyła szkolenie w Jacksonville na Florydzie. Załoga ta została następnie zakwalifikowana jako instruktorzy do szkolenia pozostałych załóg.

Obecnie, Boeing produkuje Poseidony dla Korei Południowej i Niemiec, a ten typ jest oferowany Kanadzie. Wcześniej wyprodukowano samoloty dla Norwegii, Australii, Wielkiej Brytanii czy Indii, no i oczywiście amerykańskiej marynarki wojennej US Navy. 7 lipca pojawiła się informacja o dostarczeniu 150. egzemplarza P-8A dla rodzimego odbiorcy, a globalna flota wylatała ponad 450 000 godzin bez wypadków (Poseidon oferowany Kanadzie, Pierwszy koreański P-8K Poseidon, Współpraca Boeinga z niemieckim przemysłem na rzecz P-8A Poseidon, Sześć P-8I Neptune dla Indii, Prezentacja pierwszego norweskiego Poseidona).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X