Przejdź do serwisu tematycznego

Norweskie F-35A polecą na biopaliwie

Służba prasowa norweskich sił zbrojnych poinformowała, że do końca roku rozpoczną się testy w locie samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II zasilanych zrównoważonym paliwem lotniczym (biopaliwem).

We wtorek, 14 maja 2024, służba prasowa norweskich sił zbrojnych (Forsvaret) poinformowała w mediach społecznościowych, że do końca roku rozpoczną się testy w locie samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II zasilanych mieszanką paliwa zrównoważonego SAF (Sustainable Aviation Fuel, SAF), zwanego potocznie biopaliwem (Bomby kierowane StormBreaker dla Norwegii).

Docelowo Norwegia będzie dysponować 52 F-35A / Zdjęcie: Forsvaret

Siły Powietrzne zamierzają do końca roku oblatać samoloty F-35 zasilane biopaliwem. Żaden norweski F-35 nie latał wcześniej na biopaliwie. Inicjatywa ta pokaże, że w F-35 można zastosować biopaliwo i pomóc w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych przez Siły Zbrojne – czytamy we wpisie Forsvaret na portalu społecznościowym X.

Zapowiedź ta oznacza, że po raz pierwszy F-35 napędzane, w tym wypadku silnikiem turbowentylatorowym Pratt & Whitney F135-PW-100, będą zasilane biopaliwem. Jednak testy z samolotami bojowymi były realizowane w innych państwach.

W 2010 amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) rozpoczęło program testowy biopaliwa o nazwie bio-JP-5, podczas którego wykonano loty samolotu walki elektronicznej EA-18G Green Growler, wielozadaniowego F/A-18 Green Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (VX-23), śmigłowca morskiego SH-60 Seahawk, samolotu szkolnego T-45 Goshawk czy pokładowego AV-8B Harrier II z Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Biomieszanka powstała dzięki katalitycznej konwersji hydrotermalnej. Podobne testy przeprowadzały wojska lotnicze (US Air Force, USAF) z samolotami A-10C Thunderbolt II i F-22A Raptor oraz wojska lądowe (US Army) ze śmigłowcem

W 2013 do programu dołączyła Szwecja, by w marcu 2017 przetestować 100% mieszankę CHCJ-5 dostarczoną przez amerykańską spółkę ARA, na podstawie porozumienia z US Navy. 28 listopada 2020 na biopaliwie pracował silnik turboodrzutowy Volvo RM12 (licencyjna wersja amerykańskiego General Electric F404), wykorzystywany w samolotach JAS 39C/D Gripen.

Natomiast w styczniu 2019 regularne loty na biopaliwach dostarczanych przez rozpoczęły spółki SkyNRG i Shell Aviation niderlandzkie F-16AM/BM (te same które w liczbie 24 egzemplarzy wkrótce zostaną przekazane walczącej Ukrainie), a wcześniej testowano śmigłowce AH-64 Apache.

Jeśli chodzi o wykorzystanie biopaliw w lotnictwie wojskowym to niewątpliwie prym wiodą europejskie spółki Airbus Defence and Space i Airbus Helicopters (część grupy Airbus), której samoloty i śmigłowce są lub będą testowane na paliwach SAF, w szczególności cysterny A330 MRTT, samoloty transportowe C295A400M czy śmigłowce H225 Super PumaH145.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Najnowsze AIM-120C-8 AMRAAM dla Norwegii

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Królestwa Norwegii dużej partii lotniczych pocisków rakietowych średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM.

Leopard 2A8: Sukces w Norwegii, fiasko we Włoszech

Niemiecko-francuska grupa KNDS porozumiała się z norweską spółką Ritek w sprawie uruchomienia produkcji licencyjnej Leopardów 2A8NO, natomiast negocjacje w tej sprawie z włoską spółką Leonardo…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X