W środę, 29 listopada, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o podpisaniu protokołu ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z saudyjską państwową spółką Saudi Arabian Military Industries (SAMI) w sprawie współpracy przemysłowej obejmującej ewentualną budowę linii produkcyjnej i centrum wsparcia eksploatacji oraz opcjonalnie centrum szkoleniowego dla średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.
Współpraca obu podmiotów ma dotyczyć szeroko pojętego sektora lotniczego, obronnego i kosmicznego. Szczególny nacisk ma zostać położony na promowanie samolotu transportowo-tankującego C-390 Millenium dla królewskich saudyjskich wojsk lotniczych (Al-Quwwat Al-Jawiyah Al-Malakiyah as-Su’udiyah), które w tym segmencie obecnie eksploatują 33 samoloty transportowe C-130H Hercules i 7 tankowców KC-130H (przy 25 C-130J Super Hercules na zakup których zgodę otrzymano w 2012, ale zamówiono jedynie 5 tankowców KC-130J).
I tak, Embraer i SAMI będą pracować nad stworzeniem możliwości kompleksowego wsparcia eksploatacji samolotów C-390 Millenium w Królestwie Arabii Saudyjskiej. Będzie to obejmować badanie studium wykonalności budowy regionalnego centrum Serwisowania, obsługi technicznej, napraw i przeglądów (maintenance, repair and overhaul – MRO) i linii montażu końcowego C-390, a także integracjo systemu misji tych samolotów w Królestwie. Ponadto SAMI i Embraer zaangażują się w działania, które umożliwią otwarcie nowych możliwości w zakresie budowy centrum szkolno-treningowego w sektorze lotniczym w Królestwie i regionie.
Inż. Walid A. Abukhaled, dyrektor generalny SAMI, powiedział:
Jesteśmy zachwyceni podpisaniem umowy z firmą Embraer, która zapewnia nowe wsparcie i budowę zakładów produkcyjnych w Królestwie. Ten wzrost zakresu naszej działalności i możliwości podkreśla zaangażowanie SAMI w rozwój i wspieranie rozwoju ekosystemu lotniczego i kosmicznego w Królestwie. Jest to kolejny ważny krok w wysiłkach SAMI we wspieraniu saudyjskiej strategii Vision 2030, mającej na celu wzmocnienie samowystarczalności Królestwa w sektorze obronnym i przyczynienie się do lokalizacji 50% wydatków na obronę w Królestwie do 2030.
Chociaż rozszerzenie naszych możliwości w zakresie MRO jest ważne, kluczem do tej umowy jest ustanowienie wspólnych działań szkoleniowych w celu wspierania rozwoju saudyjskich talentów i transferu cennych umiejętności i know-how w sektorze lotniczym i kosmicznym – dodał inż. Walid A. Abukhaled.
Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security dodał:
Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania tej umowy z SAMI. Jest to pierwszy krok w kierunku zacieśnienia współpracy w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa obejmującej łańcuchy produkcyjne między obydwoma krajami. Dzięki niniejszemu protokołowi ustaleń Embraer wkracza na rynek strategiczny. Będziemy ciężko pracować, aby dodać wartość lokalnemu przemysłowi, Królewskim Saudyjskim Siłom Powietrznym i Królestwu Arabii Saudyjskiej.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m
Podczas targów i wystawy lotniczej Dubai Airshow 2023, 13-17 listopada, w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przedstawiciele Embraera informowali, że prowadzone są działania marketingowe w Azji, a jednym z państw regionu wymieniono właśnie Arabię Saudyjską.
Jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione) i Czechy (2 zamówione). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft),który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii).
Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.