Przejdź do serwisu tematycznego

Austria szuka następcy C-130K Hercules

Ministerstwo Obrony Austrii wysłało zapytania ofertowe w sprawie zakupu 4-5 średnich samolotów transportowych, które zastąpią obecnie 3 użytkowane Lockheed C-130K Hercules w wojskach lotniczych.

W czwartek, 10 sierpnia br., rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Austrii Michael Bauer poinformował, że wysłano zapytania ofertowe (Letter of Request, LoR) w sprawie zakupu 4-5 średnich samolotów transportowych, które zastąpią obecnie 3 użytkowane Lockheed C-130K Hercules w wojskach lotniczych (Österreichische Luftstreitkräfte) (Austria odbiera śmigłowce Leonardo AW169M).

Austriackie C-130K w formacji / Zdjęcie: Bundesheer

Zgodnie z przekazanymi informacjami, samoloty muszą być jednego typu (system 1-flotowy), wymagana jest ładowność co najmniej 20 ton oraz muszą mieć możliwość pobierania paliwa podczas lotu za pomocą zasobników z giętkimi przewodami tankującymi. Rząd w Wiedniu oczekuje podpisania odpowiedniej umowy w pierwszej połowie 2024, taka aby dostawy mogły zostać zrealizowane nie później niż do 2030 (Austriacy podzieleni ws. Eurofighterów).

Zapytanie ofertowe wysłano do 29 państw, ale wydaje się, że najpoważniejszych ofert należy spodziewać się od trzech: USA z Lockheed Martin C-130J Super Hercules, Brazylii z Embraer C-390 Millenium i któregoś z państw europejskich (Niemcy, Francja, Hiszpania) z Airbus A400M-180 Atlas. 28 marca br. przedstawiciele Austrii brali udział w prezentacji portugalskiego C-390 (jednego z 5-6 egz.) w 11. bazie lotniczej Beja w dystrykcie o tej samej nazwie, w regionie Alentejo.

Sam program zakupowy następcy Herculesów rozpoczęto 4 stycznia 2021, zgodnie z oficjalnym ogłoszeniem w tej sprawie minister obrony Klaudii Tanner. Informowała wówczas, że rozpoczęto opracowywanie wymagań operacyjnych dla nowych samolotów.

Od 2003 wojska lotnicze Austrii dysponują trzema eks-brytyjskimi C-130K Hercules, pochodzącymi z nadwyżek sprzętowych królewskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF) w związku z wdrożeniem C-130J Super Hercules. W 2013 brytyjska spółka Marshall Aerospace and Defence Group zrealizowała ich modyfikacje na mocy umowy z 2012 (wymiana autopilota i wysokościomierza radarowego, aktualizacja oprogramowania systemu zarządzania lotem, instalacja dodatkowego wyświetlacza i wysokościomierza barometrycznego i wymiana analogowych przyrządów na wielofunkcyjne wyświetlacze LCD).

C-130K wylatały dotąd w barwach Österreichische Luftstreitkräfte ok. 17 tys. godzin. Wykonują zadania na rzecz sił zbrojnych (Bundesheer), ale także administracji publicznej, co objawiło się szczególnie podczas pandemii COVID-19, gdy Herculesy utworzyły most powietrzny w zakresie dostaw środków ochronnych, szczepionek i transportu najciężej chorych pacjentów.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X