10 lipca włoska spółka Leonardo Helicopters dostarczyła rodzimym wojskom lądowym pierwszy z dwóch śmigłowców szkolnych AW169 ABC (Addestratore Basico Commerciale), zamówionych 20 grudnia 2019, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym, w ramach programu LUH (Light Utility Helicopters). Śmigłowce otrzymają wojskowe oznaczenie UH-169B.
 Kadłub AW169 ma 14,645 m długości, 2,53 m szerokości i 4,5 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 12,12 m. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney PW210A, w pełni sterowanymi cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Zapewniają prędkość maksymalną 306 km/h, zasięg 820 km i maksymalny czas lotu 4 godz. 20 min. Na potrzeby włoskiego resortu obrony, maksymalna masa startowa została zwiększona z 4800 do 5100 kg / Zdjęcie: Leonardo Helicopters

Kadłub AW169 ma 14,645 m długości, 2,53 m szerokości i 4,5 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 12,12 m. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney PW210A, w pełni sterowanymi cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Zapewniają prędkość maksymalną 306 km/h, zasięg 820 km i maksymalny czas lotu 4 godz. 20 min. Na potrzeby włoskiego resortu obrony, maksymalna masa startowa została zwiększona z 4800 do 5100 kg / Zdjęcie: Leonardo Helicopters

Uroczystość przekazania śmigłowca odbyła się w koszarach 2. Pułku Lotnictwa wojsk lądowych Sirio (2° Reggimento Aviazione dell’Esercito “Sirio”) w bazie lotniczej Lamezia Terme w regionie Kalabrii, w obecności przedstawicieli Leonardo (w tym dyrektora zarządzającego Giana Piero Cutillo) i zamawiającego, czyli Dyrektoriatu Uzbrojenia Lotniczego Ministerstwa Obrony Włoch (ARMAEREO). Drugi śmigłowiec ma zostać przekazany w ciągu najbliższych miesięcy.

Zamówione wiropłaty będą służyć do szkolenia włoskich pilotów przed wprowadzeniem do służby piętnastu śmigłowców wielozadaniowych AW169M w konfiguracji MA (Multiruolo Avanzato). Śmigłowce zostały zamówione 15 kwietnia br. za równowartość 327 mln EUR (1,49 mld zł). Program, zatwierdzony w listopadzie 2019, ma na celu wymianę do 2029 floty śmigłowców typów Agusta A109, Agusta/Bell AB206, Agusta/Bell AB205, Agusta/Bell AB212 i Agusta/Bell AB412 (AW169M MA dla włoskich wojsk lądowych, 2020-04-20).

Co ciekawe, w dokumentach zatwierdzonych przez włoski senat widnieje liczba 22 AW169M, co może oznaczać, że pozostałe pięć z nich trafi do lotnictwa Korpusu Karabinierów (Arma dei Carabinieri), który poszukiwał dostawcy właśnie tylu wiropłatów.

Jednak pierwszym włoskim użytkownikiem AW169M został Korpus Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza), który zamówił 12 listopada 2018 łącznie 22 śmigłowce za równowartość 280 mln EUR (1,27 mld zł), z których pierwszy został dostarczony 14 listopada 2019. Dostawy zakończą się w 2024.

Opis
Specyfikacja AW169 została ujawniona przez ówczesną spółkę AgustaWestland 19 lipca 2010 podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii. Miała to być konstrukcja, zdolna do transportu 7-10 pasażerów, lub ładunku o masie około 4500 kg. AW169M jest wersją zmilitaryzowaną, opracowaną na potrzeby transportu żołnierzy i ładunków, morskich misji patrolowych, bliskiego wsparcia ogniowego i rozpoznania bojowego. AW169M został certyfikowany do lotów wojskowych przez ARMAEREO we wrześniu 2019.

Ponadto, wśród obecnych użytkowników rządowych i cywilnych wariantu podstawowego są: Argentyna, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania i USA, a także bliżej nieznani użytkownicy prywatni – łącznie wyprodukowano ponad 90 wiropłatów (zamówienia obejmują ponad 200 egzemplarzy od ponad 80 użytkowników z 30 państw).