W czwartek, 15 czerwca br., brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że w jej ośrodku szkoleniowym Eugênio de Melo, w ramach Akademii Embraera, w São José dos Campos został uruchomiony pełny symulator lotu klasy FFS (Full-Flight Simulator) średnich, odrzutowych samolotów transportowych KC-390 Millenium, który dostarczyła niemiecka grupa Rheinmetall AG.
W ceremonii inauguracji wzięli udział przedstawiciele wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) i Portugalii (Força Aérea Portuguesa), a także przedstawiciele grupy Rheinmetall AG z Niemiec. Brazylia odebrała 6 z 19 KC-390 Millenium (zamiast planowanych 22), a Portugalia 1 z 5 (z opcją na kolejny).
Nowy symulator lotu KC-390 zaspokoi zapotrzebowanie obecnych i przyszłych klientów na usługi podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów, przyczyniając się w ten sposób do bezpiecznej i efektywnej eksploatacji samolotu — powiedział Johann Bordais, prezes i dyrektor generalny Embraer Services & Support. Brazylia, Portugalia i Węgry będą pierwszymi państwami, które użyją tego sprzętu, który umożliwi bezpieczne ćwiczenie manewrów i procedur awaryjnych, a także innych niesprzyjających warunków lotu, przy obniżonych kosztach i bez ryzyka dla operacji.
Mike Schmidt, dyrektor generalny Rheinmetall Aviation Services i szef Dimension Air, potwierdził: Rheinmetall jest dumny z tego, że został wybrany jako preferowany partner firmy Embraer w zakresie dostawy urządzeń szkoleniowych dla samolotów transportowych KC-390. Ten symulator lotu KC-390 będzie pierwszym z wielu urządzeń szkoleniowych wspierających bezpieczne i skuteczne kształcenie i szkolenie przyszłych załóg samolotów transportowych KC-390 na całym świecie.
Symulator lotu KC-390 z kwalifikacją poziomu D obejmuje możliwość realizacji pracy samolotu w warunkach normalnych i awaryjnych z pakietem wspomagającym misje wojskowe oraz ponad 350 symulacji awarii różnego typu. Ponadto symulator jest łatwy w utrzymaniu i wygodny do szkolenia pilotów.
4 kwietnia br. informowano z kolei o rozpoczęciu szkoleń teoretycznych w ramach Akademii Embraera na pilotów, loadmasterów i techników obsługi naziemnej samolotów KC-390. Wcześniej takie szkolenia realizowały bowiem brazylijskie wojska lotnicze.
#Embraer is glad to receive the 1st @fap_emfa’s team to be trained to operate the #KC390 #Millennium. The procedures will be held at Embraer Academy in Brazil focusing on pilots, loadmasters and technicians. #EmbraerStories #HightTech #VeryHuman pic.twitter.com/luLLqNO5C4
— Embraer (@embraer) April 4, 2023
Samoloty KC-390 wylatały już ponad 8900 godzin lotu. Ostatnie dane wskazują na gotowość operacyjną na poziomie około 80%, przy wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%.
Oprócz Brazylii i Portugalii na zakup C-390 Millenium (oznaczenie międzynarodowe) zdecydowały się Węgry (dwa samoloty zakupiono 17 listopada 2020, montaż pierwszego rozpoczęto 11 listopada 2021; dostawy mają rozpocząć się w tym roku), natomiast 16 czerwca 2022 pięć egzemplarzy zamówiło Królestwo Niderlandów.
Poza tym zainteresowanie zakupem C-390 wyrażały wcześniej Grecja, Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). W przeszłości rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Nowa Zelandia i Kanada. Na rynkach zagranicznych jest oferowany wspólnie z Boeingiem w ramach spółki joint venture Boeing Embraer – Defense.
Samolot był też oferowany Polsce w ramach programu kr. Drop, ale ten został zamrożony. Embraer ocenia także, że rynek włoski i boliwijski może być zainteresowany C-390, a samolot obecnie oferowany jest Indiom. Na rynku cywilnym samolot był proponowany, ale bez sukcesów, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
19 maja br. media południowoamerykańskie, nieoficjalnie powołując się na Embraera, informowały, że spółka obecnie prowadzi rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży C-390 do Austrii, Szwecji, ponownie Czech, Republiki Południowej Afryki, Egiptu, Rwandy czy Korei Południowej (Porozumienie Embraer i Saab ws. C-390).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.