Przejdź do serwisu tematycznego

Czechy wybrały C-390 Millenium

Brazylijska spółka Embraer poinformowała, że Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej wybrało ofertę ze średnimi, odrzutowymi samolotami transportowymi C-390 Millenium.

We wtorek, 16 października, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej wybrało ofertę ze średnimi, odrzutowymi samolotami transportowymi C-390 Millenium. Teraz obie strony rozpoczną szczegółowe negocjacje cenowe dotyczące pozyskania dwóch egzemplarzy.

Jak dodaje ministerstwo obrony Czech w oddzielnym komunikacie prasowym, decyzja o rozpoczęciu negocjacji w sprawie ewentualnego nabycia tych samolotów opiera się na badaniach rynkowych i analizach resortu obrony, które określiło samolot jako najbardziej idealne rozwiązanie do spełnienia wymagań jednostek armii czeskiej.

Nieoficjalnie, rząd w Pradze miał odrzucić kontrpropozycję europejskiej spółki Airbus Defence and Space z A400M-180 Atlas. Nowe samoloty mają służyć do transportu lotniczego, wsparcia operacji desantowych, zaopatrzenia, ewakuacji medycznej, pomocy humanitarnej, tankowania w powietrzu innych samolotów i gaszenia pożarów.

Jesteśmy zaszczyceni, że Ministerstwo Obrony Czech i Siły Zbrojne wybrały nas do rozpoczęcia negocjacji w sprawie tego znaczącego zakupu i jesteśmy gotowi dostarczyć Republice Czeskiej najbardziej zaawansowany średni samolot transportowy dostępny na rynku, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security. C-390 Millennium przyciąga uwagę kilku krajów na całym świecie ze względu na niezrównane połączenie wysokiej wydajności i elastyczności operacyjnej z niskimi kosztami operacyjnymi.

Szczególnym krokiem było rozpoczęcie negocjacji w celu osiągnięcia najniższej możliwej ceny, a jednocześnie możliwie najkrótszej daty dostawy. Jednocześnie cieszę się, że czeska firma AERO Vodochody AEROSPACE od kilku lat zajmuje się produkcją komponentów do samolotów Embraer C-390 – powiedziała minister obrony Jana Černochová. Ministerstwo Obrony od dawna stara się zaangażować czeski przemysł obronny we wszystkie strategiczne projekty. Wsparcie dla przemysłu krajowego jest jednym z interesów bezpieczeństwa Republiki Czeskiej, a jednocześnie odpowiada nowej strategii obrony Republiki Czeskiej. Dobre zabezpieczenie armii zapewni nam silną i niezawodną obronę. Chcemy, aby nie tylko wojsko, ale także nasi obywatele korzystali z kontraktów wojskowych – na przykład właśnie poprzez zwiększenie miejsc pracy – dodała.

Rozpoczęte negocjacje dotyczące potencjalnego podpisania umowy w sprawie nabycia dwóch statków powietrznych i powiązanego pakietu wsparcia eksploatacji, które obejmuje kompletne rozwiązanie szkoleniowe dla pilotów, load masterów i techników, części zamienne oraz solidny plan rozpoczęcia eksploatacji z lokalnym wsparciem przemysłu i obecnością personel Embraera w kraju przez początkowy okres.

Czechy były zainteresowane nowymi brazylijskimi samolotami transportowymi od dekady, podpisując list intencyjny w kwietniu 2013. Na jego mocy, jak wspomniała czeska minister obrony, spółka AERO Vodochody AEROSPACE weszła do łańcucha dostaw Embraera w programie C-390 Millenium.

Po tej decyzji Republika Czeska stanie się szóstym użytkownikiem C-390 Millenium, w tym czwartym w NATO w Europie, po Brazylii (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalii (1 z 5), Węgrzech (2 zamówione), Królestwie Niderlandów (5 zamówionych) i Austrii (4 zamówione). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft),który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii).

Grafiki: Embraer

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej był natomiast oferowany Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

W czeskich wojskach lotniczych (Vzdušné síly), C-390 uzupełnią sześć średnich Airbus C295 (w tym dwa zmodernizowane C295MW) i cztery lekkie Turbolet L 410 UVP E-20. Ponadto, czeski potencjał transportowy, ale i zdolności tankowania w locie zostaną wzmocnione przez samoloty Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport). 24 października 2019 Czechy dołączyły do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) i wspólnie z Belgią, Królestwem Niderlandów, Luksemburgiem, Niemcami i Norwegią będą eksploatować dziewięć samolotów tego typu. Czeskich wojskom lotniczym będzie przysługiwać 100 godzin nalotu rocznie (Czechy w programie NATO MMF).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X