Przejdź do serwisu tematycznego

Dodatkowe 15 Airbusów C295 dla Indii

Indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa zatwierdził zakup 15 samolotów patrolowych i rozpoznawczych rodziny Airbus C295 dla Marynarki Wojennej i Staży Wybrzeża.

W piątek, 16 lutego, indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego zatwierdził wniosek Ministerstwa Obrony Indii dotyczący zakupu 15 średnich samolotów patrolowych i rozpoznawczych rodziny Airbus C295 dla Marynarki Wojennej (Bhāratīya Nau Senā) i Staży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak).

Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Zgodnie z wnioskiem, lotnictwo Marynarki Wojennej ma otrzymać 6 morskich samolotów patrolowych C295MPA Persuader (Maritime Patrol Aircraft) na potrzeby programu MMMA (Multi-Mission Maritime Aircraft), natomiast Straż Wybrzeża – 9 morskich samolotów rozpoznawczych C295MSA (Maritime Surveillance Aircraft) na potrzeby programu MRMR (Medium Range Maritime Reconnaissance). Budżet obu programów to maksymalnie ok. 3,5 mld USD (14,09 mld zł), jednak środki te obejmują nie tylko zakup samych samolotów (Hiszpania zamówiła 16 samolotów Airbus C295 w wersjach MPA i MSA).

Tym samym sił zbrojne Indii zwiększą planowaną docelową liczbę samolotów C295 do 71 egzemplarzy, wzmacniając pozycję największego użytkownika na świecie – 56 samolotów C295MW trafi do wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Pierwszy egzemplarz przekazano 13 września 2023. Z tej liczby 16 samolotów powstaje w hiszpańskiej Sewilli, a 40 samolotów zostanie wyprodukowanych i zmontowanych przez Tata Advanced Systems (TASL) w Indiach w ramach partnerstwa przemysłowego między obiema spółkami. 12 lutego br. certyfikowano utworzenie linii montażowej.

Przewiduje się zatem, że kolejne samoloty powstaną w TASL, zwłaszcza, że wyposażenie specjalistyczne i misyjne ma dostarczyć przemysł indyjski. Ich rozwoju ma nadzorować rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation). Zakres indyzacji samolotów będzie kwestią negocjacji z europejską spółką Airbus Defence and Space.

Zwłaszcza, że C295MPA/MMMA będą wykorzystywane między innymi do zwiadu morskiego, zwalczania okrętów podwodnych, zwiększania świadomości sytuacyjnej obszaru morskiego, wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), wywiadu sygnałów łączności radiowej (COMmunications INTelligence, COMINT) i wsparcia operacji specjalnych.

C295MSA/MRMR będą wykonywać z kolei misje nadzoru morskiego i zwalczania przemytu, nadzoru zanieczyszczeń oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych. Zarówno MMMA, jak i MRMR będą wyposażone w wiele systemów misji opracowanych pod nadzorem DRDO, w tym morskiego radaru patrolowego z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, systemu identyfikacjo swój-obcy IFF, głowicy optoelektronicznej EO/IR, zestawu do monitorowania zanieczyszczeń, łącza wymiany danych i uzbrojenia przeciwokrętowego.

Zgodnie z wymogami operacyjnymi, MMMA ma dysponować długotrwałością lotu wynoszącą około 4,5 godziny w zakresie 400 mil morskich na pułapie do 30 000 stóp. Samoloty te umożliwią Marynarce Wojennej uzupełnienie floty samolotów patrolowych zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8I Neptune (12 egzemplarzy odebranych + 6 zamówionych za 2,5 mld USD), a także mniejszych samolotów Do-228. Ponadto, ich uzupełnieniem będzie 15 z planowanych 31 bojowych bezzałogowych statków latających General Atomics MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) w morskiej wersji SeaGuardian.

DAC udzielił również zgody na zakup aktywnych sonarów holowanych, zdolnych do pracy na niskich częstotliwościach i na różnych głębokościach w celu wykrywania okrętów podwodnych na duże odległości. Oczekuje się, że wiele indyjskich okrętów, takich jak korwety zwalczania okrętów podwodnych typu Kamorta projektu P28, zostanie wyposażonych w te sonary, co wypełni krytyczną lukę w możliwościach. Okręty w budowie, takie jak 16 korwet ZOP w programie ASW-SWC (Anti-Submarine Warfare Shallow Water Craft), również wymagają integracji takich sonarów.

Udzielono także zgody na zakup ciężkich torped w celu zwiększenia zdolności ofensywnych okrętów podwodnych typu Kalvari. Zbudowano sześć takich okrętów podwodnych na bazie francuskiego typu Scorpène, a marynarka wojenna ma otrzymać kolejne okręty podwodne, które zostaną wyprodukowane przez Mazagon Docks. W ramach przetargu zostanie zakupionych łącznie 48 torped, które częściowo spełnią zapotrzebowanie do czasu zakończenia nowej ciężkiej torpedy o napędzie elektrycznym, nad którą prace nadzoruje DRDO.

Zatwierdzono również propozycję Marynarki Wojennej dotyczącą pakietów wsparcia dla 24 morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk procedurą FMS (Foreign Military Sales) z USA. Chodzi o zakup radiostacji definiowanych programowo w technologii SDR (Software Defined Radio).

Łączna wartość zatwierdzonych programów dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych przekracza wartość 10 mld USD (40,26 mld zł).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X