Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na tajwańskie MQ-9B SkyGuardian

Departament Obrony USA zamówił w spółce General Atomics Aeronautical Systems Inc. dla Republiki Chińskiej (Tajwanu) cztery bojowe bezzałogowe statki latające MQ-9B SkyGuardian wraz z wyposażeniem naziemnym.

1 maja br. Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 217 615 343 USD (913,44 mln zł) ze spółką General Atomics Aeronautical Systems Inc. na produkcję dla Republiki Chińskiej (Tajwanu) czterech bojowych bezzałogowych statków latających (bbsl) MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) wraz z wyposażeniem naziemnym: dwoma mobilnymi naziemnymi stacjami kierowania, częściami zamiennymi i wsparciem technicznym (Zgoda na dozbrojenie tajwańskich F-16).

Zdjęcie: GA-ASI

Zgodnie z opublikowaną informacją, prace będą realizowane w głównych zakładach GA-ASI w Poway w Kalifornii z terminem do 5 maja 2025. Zakup jest realizowany procedurą FMS (Foreign Military Sales), a w momencie zawarcia umowy uruchomiono środki finansowe w wysokości 107 426 104 USD (450,92 mln zł) (Brytyjsko-belgijska współpraca przy MQ-9B SkyGuardian).

Przypomnijmy, że władze w Tajpej poinformowały o zainteresowaniu zakupem bezzałogowców rodziny MQ-9 po raz pierwszy 18 maja 2020. Była wówczas mowa o czterech samolotach wraz z naziemną stacją kierowania na około 166 mln USD, a harmonogram realizacji dostaw szacowano na pomiędzy czwarty kwartał 2023, a czwarty kwartał 2024. 13 października 2020 agencja prasowa Reuters informowała, że Tajwan skierował w tej sprawie formalny wniosek do amerykańskiego rządu.

Zgodę Departamentu Stanu USA opublikowała już 3 listopada 2020 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Wnioskowany pakiet szacowany na maksymalnie 600 mln USD obejmował 4 samoloty MQ-9B, 2 stacjonarne stacje naziemne, 2 mobilne stacje naziemne, 14 rozszerzonych zestawów nawigacji zliczeniowej i satelitarnej (INS/GPS) z modułem kryptograficznym SAASM, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20, stacje radiolokacyjne Raytheon SeaVue, zasobniki walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750, terminale łączności radiowej pasma C, terminale łączności radiowej pasmu Ku (GATES), transpondery AN/DPX-7 systemu identyfikacji swój-obcy, silniki turbośmigłowe Honeywell TPE-331-10GD (T76), radiostacje M6000 UHF/VHF, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 Mode 4/5 czy moduły kryptograficzne AN/PYQ-10C.

Wnioskowano również o sprzęt do bezpiecznej komunikacji, sprzęt kryptograficzny i służący do identyfikacji swój-obcy, początkowe części zamienne i naprawcze, węzły, zasilanie i połączenia danych do integracji uzbrojenia, sprzęt pomocniczy i testowy, publikacje i dokumentacje techniczne, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (General Atomic Aeronautical System, Inc.) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Powyższe zamówienie to kolejny sukces GA-ASI w sprzedaży najnowszych bbsl MQ-9B SkyGuardian. 6 marca br. trzy egzemplarze wraz z wyposażeniem naziemnym zamówiło amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC).

Wcześniej, na zakup SkyGuardian zdecydowała się Wielka Brytania (16 egzemplarzy), gdzie otrzymał oznaczenie Protector RG Mk.1 oraz Belgia (4 egz. wariantu nieuzbrojonego), natomiast na morski wariant SeaGuardian – Japonia (zamówiony 27 lutego 2023). W kręgu państw zainteresowanych systemem należy wymienić Indie (dzierżawa), natomiast administracja prezydenta Joe Bidena zablokowała zgodę Donalda Trumpa na sprzedaż bezzałogowców do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Co ciekawe, do użytkowników systemu ma dołączyć w przyszłości również Polska, która tymczasowo wydzierżawiła dwa starsze MQ-9A Reaper.

MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian.

Obecnie, bbsl SkyGuardian mogą przenosić przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas niedawno zakończonych pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 (Australian International Airshow and Aerospace & Defence Exposition) w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X