Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy węgierski Embraer C-390 Millenium oblatany

Brazylijska spółka Embraer poinformowała o oblocie pierwszego z dwóch przyszłych węgierskich samolotów transportowo-tankujących C-390 Millenium.

W piątek, 9 lutego, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że dzień wcześniej oblatano pierwszy z dwóch przyszłych węgierskich samolotów transportowo-tankujących C-390 Millenium. Tym samym Węgry stały się trzecim, po Brazylii i Portugalii, użytkownikiem tych średnich samolotów o napędzie odrzutowym.

Zdjęcia: Embraer

Samolot z 4-osobową załogą fabryczną Embraera wzbił się w powietrze z lotniska przyzakładowego w Gavião Peixoto w stanie São Paulo, wykonując około 4-godzinny lot próbny. Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie kompleksowej kampanii testów odbiorczych, zanim zostanie oficjalnie przekazany Ministerstwu Obrony Węgier.

Ten dziewiczy lot jest kamieniem milowym dla węgierskiego programu C-390. C-390 Millennium cieszy się międzynarodowym uznaniem dzięki swoim niezwykłym osiągom operacyjnym i możliwościom, a Embraer zwiększa produkcję, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku. To zaszczyt współpracować z Węgierskimi Siłami Obronnymi nad wzmacnianiem ich zdolności za pomocą najlepszego dostępnego wojskowego rozwiązania w zakresie transportu powietrznego. Zależy nam na dalszym pogłębianiu partnerstwa z węgierskimi siłami zbrojnymi i wspieraniu ich w przyszłości – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.

Ministerstwo obrony Węgier zamówiło oba samoloty 17 listopada 2020 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 w wariancie transportowo-tankującym KC-390 dla wojsk lotniczych (Magyar Légierő). Montaż końcowy pierwszego z nich rozpoczęto 11 listopada 2021. Węgierskie egzemplarze będą pierwszymi z dotychczas wyprodukowanych C-390 wyposażonymi w oddział intensywnej terapii przeznaczonymi do wykonywania misji humanitarnych.

Ponadto, będą realizować zadania z zakresu transportu dużych ładunków i ich zrzutu, transportu żołnierzy, prowadzenia operacji spadochronowych, ewakuacji medycznej rannych w ciężkim stanie oraz innych zadań realizowanych na rzecz sił zbrojnych i innych służb publicznych.

Samoloty zostaną wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania (przede wszystkim 14 węgierskich samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen z Eskadry Myśliwskiej Puma z 59. bazy lotniczej Dezső Szentgyörgyi. C-390 również same będą mogły pobierać paliwo z innej latającej cysterny.

Informacje o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się 16 sierpnia 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390.

Wdrożenie C-390 pozwoli węgierskim wojskom lotniczych na wypełnienie luki, jak powstała we flocie wskutek wycofania z linii 11 samolotów An-26 z eskadry transportowej Teve, stacjonującej w 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun. Węgry dysponują obecnie jedynie dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319.

Eksport C-390

Jak dotąd, oprócz Węgier, na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft), który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii), a także promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim (Produkcja i serwis C-390 Millenium w Arabii Saudyjskiej).

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

Od czasu wejścia do służby w brazylijskich wojskach lotniczych w 2019 i portugalskich wojskach lotniczych w 2023, flota samolotów ma nalot ponad 11 500 godzin, przy dostępności operacyjnej na poziomie około 80% i wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%, co świadczy o wyjątkowej wydajności w tej kategorii.

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

Wideo:

Wideo: Embraer

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X