Przejdź do serwisu tematycznego

Embraer i Netherlands Industries for Defence & Security zacieśniają współpracę

Brazylijska spółka Embraer i niderlandzka organizacja rządowa Netherlands Industries for Defence & Security (NIDV) podpisały protokół ustaleń ws. zacieśnienia współpracy przy samolotach transportowych C-390 Millenium i szturmowych A-29 Super Tucano.

W czwartek, 30 listopada, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandigs, MoU) z niderlandzką organizacją rządową Netherlands Industries for Defence & Security (NIDV) w sprawie zacieśnienia współpracy przy średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium i lekkich samolotach szturmowych A-29 Super Tucano.

Zdjęcie: Embraer

MoU został podpisany podczas 34. wystawy obronnej i bezpieczeństwa NEDS 2023 (NIDV Exhibition for Defense and Security), organizowanej właśnie przez NIDV w Rotterdami, 29-30 listopada. Dokument stanowi uzupełnienie istniejących partnerstw i relacji strategicznych Embraera w Królestwie Niderlandów, jednocześnie tworząc wspólne ramy mające na celu zbadania dodatkowych możliwości zgodnych z priorytetami niderlandzkiej strategii przemysłu obronnego.

Mogą one obejmować usługi i rozwój nowych zdolności w ramach istniejących projektów Embraera, przyczyniając się do dalszego rozwoju i wdrażania wiedzy wojskowej, technologii i potencjału przemysłowego w kraju. Głównym celem utrzymanie wkładu niderlandzkiego ekosystemu w łańcuch dostaw programu Embraer C-390 na rynki eksportowe.

Współpraca z Embraerem jest ważna dla NIDV i jej członków. Embraer to przyszłościowy oryginalny producent, kładący duży nacisk na innowacje i nowe pomysły, które przyczyniają się do zapewnienia gotowości operacyjnej swoich platform. Jestem przekonany, że Embraer wniósł wartość dodaną dla niderlandzkiej bazy techniczno-przemysłowej sektora obronnego – powiedział Hans Huigen, dyrektor NIDV.

Cieszymy się, że możemy pogłębić naszą współpracę z NIDV. Jesteśmy przekonani, że strategie współpracy wynikające z niniejszego protokołu ustaleń wniosą dalszą wartość do niderlandzkiego ekosystemu obronności i bezpieczeństwa, w tym do instytutów wiedzy i społeczności biznesowej z różnych dziedzin – dodał z kolei Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.

Wkład NIDV pogłębił współpracę Embraera z niderlandzką bazą obronną, techniczną i przemysłową, która jest zgodna z polityką niderlandzkiego Ministerstwa Gospodarki i Polityki Klimatycznej. Partnerstwo koncentruje się na opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie obronności oraz wsparciu platformy C-390 Millennium. Niniejsza umowa jest zgodna z kilkoma innymi obowiązującymi protokołami ustaleń, w których uczestniczą partnerzy technologiczni i przemysłowi, tacy jak Fokker Services Group i MultiSIM, oraz instytuty badawcze, takie jak Królewskie Niderlandzkie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) i niderlandzka Organizacja Stosowanych Badań Naukowych (Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek).

Przypomnijmy, że 16 czerwca br. Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów ogłosiło zakup pięciu egzemplarzy C-390M Millenium jako następcy dla dwóch C-130H-30 Hercules, dostarczonych w 1994 i dwóch C-130H Hercules dostarczonych w 2010 z nadwyżek amerykańskich (C-390M Millenium dla Niderlandów).

Poza Królestwem Niderlandów, na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione), Austria (4 zamówione) i Czechy (2 zamówione). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft),który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii) a także promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim (Produkcja i serwis C-390 Millenium w Arabii Saudyjskiej).

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej był natomiast oferowany Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

Ciekawą informacją jest natomiast wzmianka, że przedmiotem współpracy Embraera i NIDV będą lekkie turbośmigłowe samoloty szturmowe A-39 Super Tucano (aka. EMB 314). Trafiły one dotychczas do sił zbrojnych 18 państw (Afganistanu, Angoli, Brazylii, Burkiny Faso, Chile, Dominikany, Ekwadoru, Ghany, Hondurasu, Indonezji, Kolumbii, Libanu, Filipin, Mali, Mauretanii, Nigerii, Senegalu oraz USA) i nie było wśród nich Królestwa Niderlandów, co oznacza, że władze w Hadze wkrótce powinny ogłosić zakup (Filipiny odebrały pierwsze Super Tucano, Ukraina zainteresowana Super Tucano, USAF wybiera Super Tucano).

Od grudnia 2020 Haga poszukuje następcy dla 13 samolotów szkolnych Pilatus PC-7, będących w służbie od 1999, jednak mają pozostać w służbie do 2027. W tym momencie warto wspomnieć, że 12 kwietnia br., podczas wystawy LAAD Defence & Security 2023 w Rio de Janeiro, Embraer informował o uruchomieniu programu samolotu A-29N Super Tucano w konfiguracji przeznaczonej dla państw członkowskich NATO (dotychczas we współpracy z amerykańską spółką Sierra Nevada, samolot jest oferowany poprzez rządową procedurę FMS, a aż 51% jego struktury powstaje w USA). Wśród potencjalnych odbiorców wymienia się także SzwecjęPortugalię, która ostatnio ogłosiła plan pozyskania samolotów tej klasy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X