We wtorek, 5 grudnia, do koszar 1. Brygady Pancernej (wcześniej 25. Brygady Strzelców Klapka György) w miejscowości Tata, w komitacie Komárom-Esztergom, w północnych Węgrzech, dotarł transport z Niemiec z pierwszym z 44 zamówionych w grudniu 2018 w spółce Krauss-Maffei Wegmann (KMW) czołgów Leopard 2A7HU. Dostawy wszystkich wozów mają zakończyć się w 2025 i odbywają się w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség).
Minister obrony Węgier Kristóf Szalay-Bobrovniczky powiedział, że dzięki nowym czołgom węgierskie siły zbrojne wejdą w XXI wiek, a program jest kolejnym kamieniem milowym w programie obrony i rozwoju sił zbrojnych. Szef resortu obrony podkreślił, że w ciągu najbliższych kilku dni ma przybyć kolejne pięć egzemplarzy Leopardów 2A7HU. Minister dodał, że transformacja sił pancernych ze sprzętu postsowieckiego na zachodni jest również wspierana umową o współpracy z niemiecko-francuską spółką joint-venture KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), w ramach której powstaje zakład wsparcia eksploatacji i szkoleń.
Wóz wejdzie na wyposażenie 11. Batalionu Pancernego, który obecnie użytkuje 12 wydzierżawionych Leopardów 2A4HU, przeznaczonych do szkolenia węgierskich żołnierzy (dostawy rozpoczęły się w lipcu 2020). Pod koniec października 2020 otwarto tam nowe koszary z garażami dla czołgów, gdzie teraz będą trafiać Leopardy 2A7HU (Garaże dla węgierskich Leopardów, Pierwsze węgierskie Leopardy 2A4).
19 grudnia 2018 węgierski resort obrony podpisał umowę z KMW na dostawy 44 czołgów Leopard 2A7HU, 24 samobieżnych haubic 155 mm Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000), 6 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3, 6 mostów szturmowych Leguan oraz dzierżawy 12 czołgów Leopard 2A4HU za 1,5 mld EUR (z czego ok. 500 mln EUR na czołgi Leopard 2A7HU). Z kolei 30 września 2019 Rheinmetall otrzymał zlecenie o wartości 300 mln EUR na produkcję systemów kierowania ogniem i uzbrojenia do Leopardów 2A7HU oraz kadłubów, systemów kierowania ogniem i głównego uzbrojenia do haubic PzH 2000. Leopardy zastępują 34 liniowe czołgi T-72M/M1 (130 kolejnych znajdowało się w rezerwie) (Pierwsze szkolenia węgierskich artylerzystów na PzH 2000, Rheinmetall dla Węgier, Niemieckie czołgi i artyleria dla Węgier).
Uzupełnieniem nowoczesnych czołgów i haubic samobieżnych są nowe bojowe wozy piechoty KF41 Lynx, których zamówiono 218 egzemplarzy i dostawy już się rozpoczęły. Co ciekawiej, Rheinmetall AG proponuje rządowi w Budapeszcie budowę fabryki swoich najnowszych czołgów KF51 Panther (Rheinmetall chce produkcji czołgów KF51 Panther na Węgrzech, Zakład Rheinmetall AG na Węgrzech otwarty).
Leopard 2A7HU bazuje na konfiguracji Leoparda 2A7+, który charakteryzuje się dłuższą 120-mm armatą gładkolufową RH-120/L55A1 o zwiększonym ciśnieniu maksymalnym w przewodzie z 670 do 700 MPa (w miejsce L44), zamontowanym interkomem HTK, systemem zarządzania polem walki (BMS) typu SSFrontline i radiostacją L3 Harris RF-7800H-MP. Zwiększono również poziom opancerzenia i mobilność.
Co ciekawe, nowa zmodyfikowana armata została dostosowana do miotania amunicji programowalnej DM11 i podkalibrowej DM63/DM63A1 z 4,6-kg rdzeniem o średnicy 26 mm i długości 685 mm. Żywotność pozostała taka sama (1,5 tysiąca strzałów). Wozy otrzymują też 17-kW dodatkowy agregat prądotwórczy Steyr M12, system komunikacji Thales SOTAS, nowy układ klimatyzacji, oraz zmodyfikowane celowniki dowódcy i działonowego z kamerami termowizyjnymi Airbus ATTICA.
Obecnie wozy w tej wersji są wdrażane w Niemczech (dostarczono 104 z 205 planowanych Leopardów 2A7V), Danii (dostarczono 44 Leopard 2A7DK) w formie modernizacji, czyli przebudowy starszych egzemplarzy (Ostatnie Leopardy 2A7V dostarczone do Bundeswehry). Kolejne Leopardy 2 będą już powstawać jako fabrycznie nowe w wersji 2A8, bazującej częściowo na 2A7HU, a także 2A7A1, która trafi do Bundeswehry (zamówiono 18 ze 123 egz.), Norwegii (54 egz., zrezygnowano z opcji na 18 kolejnych), Czech (ok. 70 egz.), Włoch (zapotrzebowanie na 125-250 egz.), Litwy (planowany zakup ok. 54 egz.), a być może w przyszłości też Królestwa Niderlandów (zapotrzebowanie na ponad 50 wozów).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.