19 lutego br. podczas wizyty francuskiego premiera Jeana Castexa i minister sił zbrojnych Florence Parly w zakładach grupy Nexter Systems w Roanne w departamencie Loara ogłoszono rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad projektem 155-mm kołowej armatohaubicy CAESAR 6×6 Mark II (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie).
Francuska grupa Nexter Systems opracuje na zlecenie rodzimych sił zbrojnych projekt 155-mm kołowej armatohaubicy CAESAR 6×6 MkII / Grafika: Nexter Systems
Podczas wizyty roboczej przedstawiciele Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) zawarli w tym celu odpowiednią umowę z grupą Nexter Systems, jako głównym wykonawcą. Umowa przewiduje czteroletnią fazę prac badawczo-rozwojowych i kwalifikacyjnych, po zakończeniu której rozpocznie się produkcja seryjna.
W 2024 kierownictwo DGA podejmie decyzję, czy zlecić budowę 109 nowo wyprodukowanych CAESAR 6×6 Mark II czy może 33 ahs drugiej generacji uzupełnionych o 76 obecnie użytkowanych dział, które zostałyby doprowadzone do nowego standardu na drodze modernizacji. Niezależnie od wyboru ścieżki, dostawy dział mają zakończyć się w 2031. Umowa zawiera także początkowe wsparcie eksploatacji z ustaloną z góry ceną w dwuletnim okresie od wejścia do służby.
CAESAR 6×6 Mark II będzie wyposażony w to samo uzbrojenie główne o długości 52 kalibrów, które sprawdziło się w działaniach bojowych (z ponad 100 tys. wystrzelonych pocisków artyleryjskich od 2009 roku), a system artyleryjski odniósł sukces eksportowy (został zakupiony przez Danię, Arabię Saudyjską, Tajlandię, Liban i Indonezję, a wkrótce dołączą do nich Maroko, Czechy i Belgia) (Zielone światło dla czeskich ahs CAESAR, Belgia kupi francuskie ahs CAESAR).
Modernizacja obejmie obszary związane z ochroną załogi oraz mobilnością systemu. W tym celu francuska spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie) zaprojektuje nowe podwozie w układzie napędowym 6×6, a Nexter Systems nową opancerzoną kabinę z poziomem ochrony balistycznej 2 wg normy STANAG 4569A i dodatkową ochroną przeciwminową (Premiera Arquus Armis 6×6).
Napęd ma stanowić nowy silnik wysokoprężny o mocy 460 KM (w porównaniu do 215 KM w podwoziu bazowym Renault Sherpa 5 6×6), sprzężony z nową automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, CAESAR 6×6 Mark II otrzyma najnowszą wersję oprogramowania systemu kierowania ogniem, radiostacje CONTACT z programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON) i system zakłócania Thales IED BARAGE do ochrony przed odpalanymi zdalnie improwizowanymi ładunkami wybuchowymi.
Nowe armatohaubice będą oferowane na eksport.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.