Przejdź do serwisu tematycznego

Armatohaubica Nexter CAESAR drugiej generacji

Francuska grupa Nexter Systems opracuje na zlecenie rodzimych sił zbrojnych projekt 155-mm kołowej armatohaubicy CAESAR 6×6 Mk II.

19 lutego br. podczas wizyty francuskiego premiera Jeana Castexa i minister sił zbrojnych Florence Parly w zakładach grupy Nexter Systems w Roanne w departamencie Loara ogłoszono rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad projektem 155-mm kołowej armatohaubicy CAESAR 6×6 Mark II (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie).

Francuska grupa Nexter Systems opracuje na zlecenie rodzimych sił zbrojnych projekt 155-mm kołowej armatohaubicy CAESAR 6×6 MkII / Grafika: Nexter Systems

Podczas wizyty roboczej przedstawiciele Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) zawarli w tym celu odpowiednią umowę z grupą Nexter Systems, jako głównym wykonawcą. Umowa przewiduje czteroletnią fazę prac badawczo-rozwojowych i kwalifikacyjnych, po zakończeniu której rozpocznie się produkcja seryjna.

W 2024 kierownictwo DGA podejmie decyzję, czy zlecić budowę 109 nowo wyprodukowanych CAESAR 6×6 Mark II czy może 33 ahs drugiej generacji uzupełnionych o 76 obecnie użytkowanych dział, które zostałyby doprowadzone do nowego standardu na drodze modernizacji. Niezależnie od wyboru ścieżki, dostawy dział mają zakończyć się w 2031. Umowa zawiera także początkowe wsparcie eksploatacji z ustaloną z góry ceną w dwuletnim okresie od wejścia do służby.

CAESAR 6×6 Mark II będzie wyposażony w to samo uzbrojenie główne o długości 52 kalibrów, które sprawdziło się w działaniach bojowych (z ponad 100 tys. wystrzelonych pocisków artyleryjskich od 2009 roku), a system artyleryjski odniósł sukces eksportowy (został zakupiony przez Danię, Arabię Saudyjską, Tajlandię, Liban i Indonezję, a wkrótce dołączą do nich Maroko, Czechy i Belgia) (Zielone światło dla czeskich ahs CAESAR, Belgia kupi francuskie ahs CAESAR).

Modernizacja obejmie obszary związane z ochroną załogi oraz mobilnością systemu. W tym celu francuska spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie) zaprojektuje nowe podwozie w układzie napędowym 6×6, a Nexter Systems nową opancerzoną kabinę z poziomem ochrony balistycznej 2 wg normy STANAG 4569A i dodatkową ochroną przeciwminową (Premiera Arquus Armis 6×6).

Napęd ma stanowić nowy silnik wysokoprężny o mocy 460 KM (w porównaniu do 215 KM w podwoziu bazowym Renault Sherpa 5 6×6), sprzężony z nową automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, CAESAR 6×6 Mark II otrzyma najnowszą wersję oprogramowania systemu kierowania ogniem, radiostacje CONTACT z programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON) i system zakłócania Thales IED BARAGE do ochrony przed odpalanymi zdalnie improwizowanymi ładunkami wybuchowymi.

Nowe armatohaubice będą oferowane na eksport.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X