21 września francuska spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie) poinformowała o prezentacji, cztery dni wcześniej podczas wirtualnej ekspozycji Arquus Day w podparyskim Satory, prototypu nowego nieopancerzonego samochodu ciężarowego o nazwie Armis 6×6, dedykowanego dla pododdziałów logistycznych francuskich sił zbrojnych.
Armis 6×6 jest drugim przedstawicielem rodziny samochodów ciężarowych dużej mobilności, obok wersji 8×8, do której dołączą także pojazdy w układzie napędowym 4×4.
Podczas corocznej ekspozycji Arquus Day, która tym razem odbyła się bez udziału gości z powodu pandemii COVID-19, zaprezentowano szereg znanych pojazdów będących w ofercie lub rozwijanych przez francuską spółkę: czterokołowych pojazdów wysokiej mobilności Scarabée, Fortress Mk2 czy Areg, a także samochodów ciężarowych w układach napędowych: 6×6, czyli nieopancerzonego Armisa oraz 8×8, czyli opancerzonego samochodu ciężarowego, ujawnionego po raz pierwszy w październiku ub. r. i wówczas jeszcze nienazwanego (Ciężarówka logistyczna Arquus, 2019-10-13).
W zaprezentowanej konfiguracji Armis 6×6 wyposażono w moduł skrzyni ładunkowej do transportu szesnastu w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Opcjonalnie, przestrzeń ładunkowa pozwala na transport 10- lub 15-stopowych kontenerów. Załoga samochodu składać się ma z dwóch-trzech żołnierzy. Co ciekawe, opcjonalnie kabina samochodu może zostać dopancerzona, na życzenie zamawiającego, na poziomie ochrony balistycznej według normy STANAG 4569. Na kabinie może też zostać umieszczony zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Arquus Hornet do samoobrony.
Armis 6×6 wyposażono w elektroniczny, automatyczny system kontroli trakcji (Automatic Traction Control, ATC), opracowany przez Volvo Trucks i wprowadzony na cywilny rynek w 2015 w modelach FMX w konfiguracjach napędowych 4×4, 6×6 oraz 8×6. Charakteryzuje się automatycznym zapobieganiem utraty przyczepności i obracaniu się kół w miejscu, przenosząc moc na pozostałe osie oraz funkcją Stop and Go.
Samochód otrzymał 11-litrowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Volvo o mocy 460 KM w normie spalin EURO V, pochodzący z nowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat), opracowanych przez spółkę Nexter Systems (Prototyp Jaguar EBRC, 2018-05-17). Armis może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym do 50%. Ładowność samochodu wynosi o 4 do 8 t, w zależności od konfiguracji przestrzeni ładunkowej, a jego wymiary pozwalają na transport w ładowni samolotu transportowego Airbus A400M Atlas.
Armis 6×6 w konfiguracji zaprezentowanej podczas Arquus Day jest zdolny do transportu szesnastu w pełni wyekwipowanych żołnierzy, a załoga ma składać się z kolejnych dwóch-trzech żołnierzy. / Zdjęcia: Arquus
Samochód może zostać wyposażony w terminal wymiany danych TTO (Terminal Tactique Opérationnel), wykorzystywany we francuskich wojskach lądowych (Armée de Terre), czy architekturę wektroniki BattleNet dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi, opracowaną przez Arquus, która jest oferowana siłom zbrojnym w programie Scorpion (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON). Pojazd może też zostać wyposażony w system monitorowania i diagnostyki EVTA Vérité (klasy HUMS), testowany w ostatnim czasie przez francuskie wojska lądowe na pojazdach VAB (Véhicule de l’Avant Blindé).
W ofercie znajdą się także warianty samochodów Armis w układzie napędowym 4×4, jak i wspomniany 8×8, które będą napędzane, odpowiednio, silnikami wysokoprężnymi o mocach 340 i 520 KM. Premiera samochodu Armis 6×6 była planowana na targach Eurosatory 2020, które zostały jednak odwołane przez organizatorów z powodu pandemii COVID-19. Co ciekawe, o ile wersje 4×4 i 6×6 zostały zaprojektowany z kabiną z długą maską (zwiększającą także ochronę przez minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi), to wariant 8×8 już nie, tak aby zmniejszyć jego długość całkowitą.
Pojazdy z rodziny Armis zostaną zaoferowane francuskim siłom zbrojnym w programie nowych samochodów ciężarowych, które zostaną zakupione w ramach wspomnianego programu Scorpion (realizowanego w etapach od 2014), obejmującego cały ekosystem pojazdów różnego przeznaczenia i wyposażenia. Wymogi operacyjne dla ciężarówek powinny zostać opublikowane przez Generalną Dyrekcję ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) na początku 2021 (Francja zamawia samobieżne moździerze MEPAC, 2020-01-26, Francja odbiera roboty NERVA, 2020-01-21, Francja odebrała pierwsze Griffon VBMR, 2019-07-05).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.