27 sierpnia Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej złożyło zamówienie na 62 patrolowych pojazdów opancerzonych Nexter Titus 6×6, posadowionych na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T815. Dostawcą pojazdów została lokalna spółka Eldis Pardubice, która jest częścią grupy Czechoslovak Group.

Nexter Titus 6x6 może zostać wyposażone w systemy bezzałogowe, zarówno lądowe Nerva LG jak i powietrzne, przeznaczone do rozpoznania w terenie. /Zdjęcie: Nexter

Nexter Titus 6×6 może zostać wyposażone w systemy bezzałogowe, zarówno lądowe Nerva LG jak i powietrzne, przeznaczone do rozpoznania w terenie. /Zdjęcie: Nexter

Podpisany kontrakt ma wartość 6,7 mld CZK (1,12 mld zł) i ma zostać zrealizowany w latach 2020-2025. Spółka Eldis Pardubice została wybrana jako nowy podwykonawca, 23 sierpnia, po uprzednim otrzymaniu poświadczenia bezpieczeństwa i otrzymaniu licencji od francuskiego partnera(Dana M2 ujawniona, 2018-08-02; Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14).

Dostawa obejmie 42 pojazdy w wersji C2, tj. transporter piechoty i wóz dowódczo-sztabowy. Pozostałe 20 zostanie wyposażonych w systemy kierowania ogniem artylerii i naprowadzania lotnictwa. Umowa obejmuje także szkolenie załóg i wsparcie serwisowe przez okres pięciu lat.

Przetarg na pojazdy minoodporne (MRAP) został rozpisany w połowie 2015. Pojazdy Titus 6×6 zostały wybrane już w 2017, pokonując Vega 4×4/6×6, oferowane przez czeską spółkę SVOS. Podpisane umowy nie zostało jednak sfinalizowane z powodu problemów natury formalnej pierwotnego podwykonawcy. Spółka Tatra Export, również należąca do Czechoslovak Group, nie uzyskała wówczas wymaganych dokumentów od Nextera. Obecne porozumienie oznacza, że Tatra Trucks pozostanie stroną umowy, ale jej faktycznym wykonawcą będzie Eldis Pardubice.

Zakup ciężkich pojazdów patrolowych jest wynikiem doświadczeń wojsk lądowych (Pozemní síly) w Afganistanie, gdzie lekkie Iveco LMV okazały się niewystarczające wobec zagrożeń ze strony improwizowanych ładunków wybuchowych (Wybór następcy czeskich BVP-2 latem, 2018-03-23).

Opis
Sześciokołowy Titus powstał na bazie doświadczeń z demonstratorem technologii XP2, zaprezentowanym na targach Eurosatory 2010 w Paryżu. Docelowy francusko-czeski pojazd miał swoją premierę podczas targów DSEI 2013 w Londynie.

Pojazd w wersji podstawowej ma 7,55 m długości, 2,55 m szerokości, 2,73 m wysokości i 27 t masy maksymalnej (17 t pusty pojazd, natomiast 23 t masy bojowej). Napędzany silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy 500 KM i wspomagany 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, rozwija prędkość maksymalną 110 km/h i ma zasięg do 700 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o wysokości 0,65 m, rowy o szerokości 1,2 m bez przygotowania, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.

Załogę stanowi trzech żołnierzy, a desant liczy dwunastu. Ładowność pojazdu wynosi 4 t, a kubatura kabiny i przestrzeni ładunkowej to 14,4 m³. Opancerzenie podstawowe zapewnia ochronę balistyczną poziomu 1 i 2 wg STANAG 4569 (może zostać zwiększone do 4) i przeciwminową 4A/4B w odpowiedniku 150 kg TNT. Żołnierze mają do dyspozycji także specjalne fotele przeciwwybuchowe SafePro.

Wersja transportera piechoty zostanie wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ARX20  z 20-mm armatą automatyczną 10M621, pojedynczym 7,62-mm sprzężonym km i czterema wyrzutniami granatów dymnych. Opcjonalnie, karabin maszynowy może zostać zastąpiony przez wkm 12,7 mm. Titus został zintegrowany z systemem dowodzenia i kontroli Finders, obejmującym m.in. zestaw kamer o pokryciu 360 stopni i rozpoznawcze systemy bezzałogowe, a także ochrony przed zagrożeniami NBC (nuclear, biological, chemical).

Pojazd dostosowany dla służb policyjnych był testowany w 2016 przez jednostkę antyterrorystyczną RAID i specjalną BRI francuskiej Policji Narodowej, lecz nie złożono dotąd zamówienia. Z kolei testy wersji C2 zostały przeprowadzone przez siły zbrojne Albanii i oczekiwane jest podpisanie umowy.